Met ingang van 1 mei 2022 is de Wet open overheid (verder: Woo) in werking getreden. De Woo vervangt de Wet openbaarheid van bestuur. De Woo:
- bevat een algemene zorgplicht om documenten in goede, geordende en toegankelijke staat te houden;
- bepaalt dat er in de begroting en in de jaarlijkse verantwoording van elke gemeente een openbaarheidsparagraaf moet worden opgenomen;
- schrijft voor dat de gemeente maatregelen moet treffen voor het duurzaam toegankelijk maken van digitale documenten.
Het voorgaande heeft ten doel om zorg te dragen voor de verplichting tot:
- Actieve openbaarmaking van een 11-tal informatiecategorieën;
- Passieve openbaarmaking van informatie op verzoek bijvoorbeeld burgers, journalisten, wetenschappers etc.
Passieve openbaarmaking
De passieve openbaarmaking binnen de Woo komt in grote lijnen overeen met hetgeen hieromtrent was geregeld binnen de Wob. Op verzoek wordt informatie al dan niet in geanonimiseerde vorm openbaar gemaakt. De termijn die hiervoor staat is wel verkort tot vier weken.
In 2022 zijn 10 Woo verzoeken ontvangen. Geen van deze verzoeken zijn afgewezen doch een aantal zijn op basis van uitzonderingsgronden deels toegekend. Alle verzoeken zijn tijdig afgehandeld.
Actieve openbaarmaking
De actieve openbaarmaking houdt in dat de gemeente uit eigen beweging informatie openbaar gaat maken. De verplichting tot actieve openbaarmaking geldt zoals gesteld voor een 11-tal informatiecategorieën:
- Wet- en regelgeving;
- Organisatiegegevens;
- Raadsstukken;
- Bestuursstukken;
- Stukken van adviescolleges;
- Convenanten;
- Jaarplannen en -verslagen;
- Wob/Woo-verzoeken;
- Onderzoeken;
- Beschikkingen;
- Klachten.
In afwijking van de passieve openbaarmaking zijn de bepalingen omtrent de verplichting tot actieve openbaarmaking nog niet met ingang van 1 mei 2022 in werking getreden. Er zal een gefaseerde invoering worden gehanteerd, waarbij er landelijk naar wordt gestreefd om allereerst de categorieën openbaar te maken die relatief eenvoudig te realiseren zijn en/of welke in gemeenten al (deels) gerealiseerd zijn. In tweede fase zullen de categorieën uit fase 1 verder worden uitgewerkt en zullen een beperkt aantal categorieën worden toegevoegd. De laatste fase zal met name nog die categorieën bevatten die veelal (persoons-)gegevens van derden bevatten en welke dus meer voorbereiding vragen. Landelijk zal de invulling van de fasering verder worden vorm gegeven. De termijn waarbinnen een en ander uitgerold moet zijn is in beginsel 3 jaar.
Als gemeente Hulst volgen we de door het Rijk nog vorm te geven fasering. Momenteel worden binnen het BZK-programma Open Overheid en het Rijksprogramma voor Duurzaam Digitale Informatiehuishouding (RDDI) de informatiecategorieën nader uitgewerkt. Vervolgens worden deze uitwerkingen binnen het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI) vastgesteld en vertaald in de ministeriële regeling. Aan de hand van deze ministeriële regeling zal binnen de vastgelegde kaders en vereiste formats de actieve openbaarmaking door de gemeente Hulst worden vormgegeven.
In 2022 zou ook het landelijk technische portaal zijn ingericht waarbinnen de documenten verbonden aan de informatiecategorieën moesten worden gepubliceerd. De ontwikkeling van het in eerste instantie beoogde plaform is eind 2022 stop gezet. In plaats daarvan wordt er momenteel geïnvesteerd in een eenvoudigere variant. De ontwikkeling hiervan staat gepland voor het tweede kwartaal 2023.
Algemeen:
De gemeente Hulst heeft bij in werking treden van de Woo in 2022 overeenkomstig de hierin opgenomen bepalingen een Woo-contactpersoon aangewezen. Daarnaast is er ook een digitaal formulier beschikbaar waarmee informatieverzoeken kunnen worden ingediend.