Algemene doelstelling binnen dit programma: |
---|
VOORTGANG SPEERPUNTEN | |||
Samen werken aan een gezonde en attractieve retailstructuur, namelijk een samenhangende structuur met compacte winkelgebieden. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| Looproute van BACK-terrein/ Stationsplein/Havenfort naar binnenstad loopt wat vertraging op. Afd. Realisatie en beheer rapporteert over voortgang. Gezien de plannen voor invulling van panden en transformatie zou de leegstand nog verder af moeten nemen. Ook zonder dat er een actieve vereniging van vastgoedeigenaren is. | |
---|---|---|---|
Planning: |
| Plan van aanpak zal 1e helft 2023 samen met ondernemers worden opgepakt | |
Indicator: | Afname leegstaande winkels (WVO) ten opzichte van situatie ultimo 2021. | T.o.v. 2020 bleek per eind 2021 de leegstand van 10.000m2 WVO te zijn gehalveerd naar 5.000 WVO. 2e helft 2022 is de leegstand weer iets opgelopen. | |
Financiële middelen: | Pm | Pas als bekend is welke maatregelen/subsidies er genomen zullen worden kan budget worden aangevraagd. | |
Risico's: |
| ||
Blijven aantrekken van nieuwe bewoners, bezoekers, ondernemers en werknemers. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Placebranding campagne #INULST verder uitvoeren, samen met SBH en het merkteam en ambassadeurs. | Marketing campagne gericht op Belgen is in volle gang en wordt tot begin 2023 voortgezet middels advertenties en online-campagne, uitingen van campagne worden ingezet bij beurzen etc. | |
Planning: |
| Genoemde acties zullen in de loop van 2023 opgepakt worden | |
Indicator: | Reacties op sociale media en bezoeken aan website Inulst nemen toe. | de fysieke bezoeken aan het Toeristisch Infopunt nemen toe, zeker nu ze weer in de Steenstraat zitten. | |
Financiële middelen: | € 20.000. | middels advies is om budget gevraagd | |
Risico's: | Beperkingen als gevolg van Corona-maatregelen hebben rechtstreeks effect op het aantal bezoekers. | ||
Actualiseren toeristisch beleid met doel om meer toeristen en recreanten naar de gemeente Hulst te trekken. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Afronden nieuw Toeristisch Ontwikkelingsplan Hulst en uitvoeren van de acties. Vorige toeristisch beleidsplan is de kapstok voor de ontwikkeling van toeristische projecten. We blijven de ingeslagen weg voortzetten en blijven inzetten op het toevoegen van ervaringen en belevingen in de gemeente Hulst. | Toeristisch Ontwikkelplan Hulst 2022-2026 is op 6-10-22 vastgesteld door de gemeenteraad. | |
Planning: | Hele jaar na vaststelling van nieuwe Toeristisch Ontwikkeling Plan, verder met uitvoering van de acties zoals:
| ||
Indicator: | Aantal overnachtingen (hotel e.a.). | ||
Financiële middelen: | Pm. | ||
Risico's: | Planning kan als gevolg van maatregelen rondom Corona-virus vertraging oplopen. | We zitten op schema, geen oponthoud door Corona. | |
Versterken en verbreden economische structuur. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Uitvoering economisch beleidsplan door o.a. de 3 eerder genoemde speerpunten maar ook door:
| Uitgifte van bedrijventerrein was in 2022 bijna 25 ha. daarmee is de voorraad op. We bereiden uitbreiding bedrijventerrein en toekomstbestendig maken van bestaande terreinen voor. Ook de krappe arbeidsmarkt speelt een negatieve rol bij het goed functioneren van bedrijven. | |
Planning: | Begrotingsjaar 2022. | uitvoering loopt 2023 door | |
Indicator: | Aantal arbeidsplaatsen. | Aantal arbeidsplaatsen stijgt de laatste jaren gestaag, probleem is nu dat vacatures moeilijk in te vullen zijn. | |
Financiële middelen: | Pm. | Misschien is er nog geld nodig voor ondersteunen van arbeidsmarktprojecten. Geld voor toekomstbestendig maken van bedrijventerreinen kan evt. uit duurzaamheidsbudget. | |
Risico's: | Beperkingen als gevolg van Corona-maatregelen kunnen effect hebben op het investeringsgedrag van bedrijven. | De oorlog in Oekraïne en de gevolgen daarvan zoals o.a. inflatie en hoge energieprijzen. |