Algemene doelstellingen/activiteiten binnen dit programma zijn:
De gemeente heeft een aantal taken op basis van de wet- en regelgeving die van toepassing zijn binnen dit programma. Deze reguliere taken worden verder niet opgenomen als speerpunt, tenzij er dusdanige wijzigingen zijn die extra aandacht, inzet of middelen vragen. |
---|
VOORTGANG SPEERPUNTEN | |||
Opstellen en uitvoeren lokaal preventieakkoord volksgezondheid. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | De gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis stellen samen met organisaties en bedrijven uit de regio een Zeeuws-Vlaams Preventieakkoord op. In dit preventieakkoord is tevens aandacht voor een lokale Hulsterse invulling. Deze lokale invulling wordt in onze gemeente vormgegeven door het samen opstellen én uitvoeren van concrete acties op het gebied van preventie volksgezondheid met Hulsterse organisaties en bedrijven. | Het Zeeuws-Vlaams Preventieakkoord is opgesteld en ondertekend door ongeveer vijftig deelnemers, waaronder ook deelnemers uit de gemeente Hulst. De drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten werken samen aan preventieve gezondheidsideeën die in de loop van 2022 ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Hiervoor is van het Rijk een werkbudget beschikbaar. | |
---|---|---|---|
Planning: | Begrotingsjaren 2022 en 2023. | Het netwerk heeft een looptijd van tien jaar. De eerste fase gaat over de jaren 2022 en 2023. In deze fase zullen de eerste ideeën worden uitgevoerd. | |
Indicator: |
| Het preventieakkoord is in 2021 ondertekend. In 2022 zijn de eerste preventieplannen (financieel) gehonoreerd en is een start gemaakt met de uitvoering ervan. Voor 2023 staan nieuwe ideeën op de planning. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in de gemeentelijke begroting. | Voor de jaren 2022 en 2023 is van het Rijk een werkbudget ontvangen. Hierbinnen worden de plannen in de eerste fase uitgevoerd. Mogelijk wordt er ook een beroep gedaan op begrotingsposten in het kader van het subsidiebeleid (subsidieregel Maatschappij, Welzijn en Zorg). Uitgaven hierop zijn alleen mogelijk binnen de vastgestelde subsidieplafonds. | |
Risico's: |
| De eerste drie plannen van Hulsterse organisaties uit het netwerk zijn in 2002 goedgekeurd en zijn in uitvoering gegaan. In 2023 vindt binnen het netwerk terugkoppeling plaats van de 'opbrengsten' van de plannen (het gaat hier om preventieactiviteiten in het kader van de gezondheid van onze inwoners). Voor 2023 zijn inmiddels 2 nieuwe Hulsterse plannen aangekondigd. | |
Werken aan een inclusieve Hulster samenleving. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
|
| |
Planning: | Begrotingsjaren 2022 en 2023. | Verloopt volgens planning. | |
Indicator: |
|
| |
Financiële middelen: | Nader te bepalen. | - | |
Risico's: | Verbeteracties nemen meer tijd in beslag dan gepland. | Niet van toepassing. | |
Doorontwikkelen onafhankelijke cliëntondersteuning. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Samen met de gemeenten Terneuzen en Sluis nemen we deel aan het koplopertraject onafhankelijke cliëntondersteuning. Hiermee zetten we in op:
| Inventarisatie naar het aanbod en de behoefte is afgerond. | |
Planning: |
| ||
Indicator: |
| Het aanbod en de behoefte is in beeld gebracht en vertaald naar een Zeeuws-Vlaamse visie en bijbehorend uitvoeringsplan. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in de gemeentelijke begroting. | Binnen begroting. | |
Risico's: |
| Risico's zijn nog aanwezig. | |
Van beschermd wonen naar beschermd thuis. Toename/verbetering van doorstroom vanuit beschermd wonen voorzieningen naar wonen in de wijk. Hulp/zorg vroegtijdig en flexibel inzetbaar en dichtbij beschikbaar. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | Implementeren en uitvoeren van de aangescherpte regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang in Zeeland, monitoren en evalueren. | De doordecentralisatie beschermd wonen is uitgesteld tot 2024. Ook de invoering van het woonplaatsbeginsel en bijbehorend objectief verdeelmodel beschermd wonen zijn opgeschoven naar 2024. Desondanks is er in 2022 verder gewerkt aan de inhoudelijke doorontwikkeling van onder andere:
| |
Planning: | Begrotingsjaren 2022 en 2023. | De uitvoeringsagenda wordt aangepast naar de nieuwe situatie. | |
Indicator: | Indicatoren moeten nog bepaald worden. We gaan ervan uit dat bij aanvang van de doordecentralisatie in 2023 een 0-meting wordt gedaan. | De 0-meting schuift op naar aanvang van de doordecentralisatie in 2024. | |
Financiële middelen: | Nader te bepalen. | Nader te bepalen. | |
Risico's: |
| Deze risico's zijn nog steeds van toepassing. | |
Doorbraakmethode bij multiproblematiek implementeren. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
|
| |
Planning: | Begrotingsjaren 2022 en 2023. | In 2022 zijn nog geen casussen opgepakt met de doorbraakmethode. Begin 2023 wordt hiermee gestart. Dit is een kleine afwijking van de oorspronkelijke planning. | |
Indicator: |
| Resultaten volgen. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in de gemeentelijke begroting. | Geen bijzonderheden. | |
Risico's: |
| Risico's zijn nog aanwezig. | |
Inburgeringsplichtigen kunnen zo snel mogelijk meedoen in de Nederlandse samenleving. Het liefst met betaald werk. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: |
| In 2020 zijn we samen met andere Zeeuwse gemeenten gestart met de voorbereidingen voor de nieuwe wet inburgering in de zogenoemde Zeeuwse kerngroep veranderopgave inburgering. In 2021 zijn we op lokaal, regionaal en provinciaal niveau aan de slag gegaan met de ontwikkeling van beleid, scholing en aanbod, waaronder de leerroutes. Dit hebben we samen met ketenpartners gedaan. De nieuwe wet inburgering 2021 is op 01 januari 2022 ingegaan. In verband met landelijke complicaties heeft DUO in januari 2022 het proces van opleggen van de inburgeringsplicht tijdelijk stilgelegd. Hierdoor ontvingen we geen gegevens meer van DUO over nieuwe inburgeraars onder de Wet Inburgering 2021. Op 01 maart is het proces hervat voor gezinsmigranten en op 25 maart voor asielstatushouders en overige migranten. | |
Planning: | Begrotingsjaar 2022. | In kwartaal 2 is onze gemeente gestart met de begeleiding van de eerste statushouders onder de nieuwe wet. We stemmen onze begeleiding af op de dienstverlening van samenwerkingspartners, zoals de taalaanbieders. Na de intakefase starten de inburgeraars in kwartaal 3 daadwerkelijk met hun inburgeringslessen. De nieuwe wet inburgering wordt landelijk gezien als een lerende wet. Monitoring en evaluatie vinden doorlopend plaats. | |
Indicator: |
| De taakstelling voor 2022 is 36 statushouders en is niet volledig gerealiseerd. De achterstand betreft 5 statushouders. De reden was dat er onvoldoende beschikbare woningen waren. In de afgelopen periode is 90% van de alle inburgeringsplichtigen (onder de nieuwe inburgeringswet) binnen zes maanden na huisvesting gestart met hun leerroute. | |
Financiële middelen: | Opgenomen in de gemeentelijke begroting. | De uitgaven lopen in de pas met de begroting. | |
Risico's: |
| De huizenmarkt is erg krap wat het plaatsen van statushouders bemoeilijkt. Daarnaast hebben we te maken met een hogere taakstelling en een toezegging in het plan van aanpak draagvlak opvang asielzoekers Zeeland. We zijn hierbij afhankelijk van de beschikbare huisvesting. Het is onzeker of er Oekraïense vluchtelingen gaan inburgeren, wat dit doet met de huidige taakstelling en of er voldoende huisvesting beschikbaar is. | |
Opstellen en uitvoeren uitvoeringsagenda bij de woonzorgvisie. | Status | Toelichting | |
Wat gaan we ervoor doen: | In 2021 heeft de raad de woonzorgvisie vastgesteld. Op basis van de beleidsvisie en ambitielijnen uit deze woonzorgvisie wordt er een uitvoeringsagenda opgesteld. In 2021 is samen met stakeholders en betrokkenen een start gemaakt met het opstellen van deze uitvoeringsagenda. In 2022 wordt de uitvoeringsagenda afgerond en begint de uitvoering ervan. De uitvoeringsagenda heeft een doorlooptijd van tien jaar, waarbij er ambities op korte, middellange en lange termijn te realiseren zijn. Daarnaast zijn de gemeenten Terneuzen en Sluis ook bezig met het opstellen van een woonzorgvisie en/of uitvoeringsagenda. In 2022 wordt gekeken op welke onderdelen de visies en ambities op elkaar aansluiten en waar een gezamenlijke aanpak vereist is. Dit wordt vervolgens vastgelegd in een Zeeuws-Vlaamse woonzorgvisie. | De uitvoeringsagenda van de woonzorgvisie is afgerond en wordt in Q1 2023 vastgesteld door alle betrokken partijen. | |
Planning: | Begrotingsjaar 2022. | De start van de uitvoeringsagenda en de Zeeuws-Vlaamse aanpak is verschoven naar Q1 2023. | |
Indicator: |
| Geen bijzonderheden. | |
Financiële middelen: | Nader te bepalen. | Geen bijzonderheden. | |
Risico's: |
| Risico's zijn nog aanwezig. |