Programma 06 Sociaal domein

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen/activiteiten binnen dit programma zijn:

  • Eigen kracht / sociaal netwerk
    Inwoners zijn verantwoordelijk voor het eigen leven en benutten optimaal hun mogelijkheden om zelfredzaam te zijn en deel te nemen aan de samenleving.
  • Bestaanszekerheid
    De gemeente staat in voor passende ondersteuning wanneer inwoners onvoldoende in staat zijn om te voorzien in het eigen leven en de voorwaarden die daarvoor nodig zijn.
  • Sociale cohesie
    Inwoners leven prettig in buurten/wijken/dorpen en kijken naar elkaar om. Dit kan in het informele of formele netwerk zijn. De gemeente werkt aan en stimuleert samenwerking tussen en met maatschappelijke organisaties en waar passend het bedrijfsleven, inwoners en hun organisaties.
  • Veiligheid
    De gemeente werkt nauw samen met zorgaanbieders, (welzijns-)organisaties en andere professionals voor een veilige samenleving.
  • Passende zorg
    We zorgen voor vitale inwoners, wijken en dorpen en een gezond leefklimaat. De vraag en de unieke situatie staat centraal en niet het aanbod tot ondersteuning. Ondersteuning wordt eenvoudig en zonder bureaucratie ingericht.

De gemeente heeft een aantal taken op basis van de wet- en regelgeving die van toepassing zijn binnen dit programma. Deze reguliere taken worden verder niet opgenomen als speerpunt, tenzij er dusdanige wijzigingen zijn die extra aandacht, inzet of middelen vragen.
Naast de reguliere taken zullen wij ons dit begrotingsjaar richten op de volgende speerpunten.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Opstellen en uitvoeren lokaal preventieakkoord volksgezondheid.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

De gemeenten Hulst, Terneuzen en Sluis stellen samen met organisaties en bedrijven uit de regio een Zeeuws-Vlaams Preventieakkoord op. In dit preventieakkoord is tevens aandacht voor een lokale Hulsterse invulling. Deze lokale invulling wordt in onze gemeente vormgegeven door het samen opstellen én uitvoeren van concrete acties op het gebied van preventie volksgezondheid met Hulsterse organisaties en bedrijven.

Het Zeeuws-Vlaams Preventieakkoord is opgesteld en ondertekend door ongeveer vijftig deelnemers, waaronder ook deelnemers uit de gemeente Hulst. De drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten werken samen aan preventieve gezondheidsideeën die in de loop van 2022 ook daadwerkelijk uitgevoerd gaan worden. Hiervoor is van het Rijk een werkbudget beschikbaar.   

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

Het netwerk heeft een looptijd van tien jaar. De eerste fase gaat over de jaren 2022 en 2023. In deze fase zullen de eerste ideeën worden uitgevoerd.

Indicator:

  • Vastgesteld Zeeuws-Vlaams preventieakkoord.
  • Uitgevoerde acties op het gebied van preventie volksgezondheid.

Het preventieakkoord is in 2021 ondertekend. In 2022 zijn de eerste preventieplannen (financieel) gehonoreerd en is een start gemaakt met de uitvoering ervan. Voor 2023 staan nieuwe ideeën op de planning.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Voor de jaren 2022 en 2023 is van het Rijk een werkbudget ontvangen. Hierbinnen worden de plannen in de eerste fase uitgevoerd. Mogelijk wordt er ook een beroep gedaan op begrotingsposten in het kader van het subsidiebeleid (subsidieregel Maatschappij, Welzijn en Zorg). Uitgaven hierop zijn alleen mogelijk binnen de vastgestelde subsidieplafonds.

Risico's:

  • Het opstellen van een preventieakkoord vraagt draagvlak binnen de drie Zeeuws-Vlaamse gemeenten. Het risico bestaat dat er onvoldoende draagvlak is.
  • Daarnaast bestaat het risico dat uit het preventieakkoord te weinig concreet uitvoerbare acties komen.

De eerste drie plannen van Hulsterse organisaties uit het netwerk zijn in 2002 goedgekeurd en zijn in uitvoering gegaan. In 2023 vindt binnen het netwerk terugkoppeling plaats van de 'opbrengsten' van de plannen (het gaat hier om preventieactiviteiten in het kader van de gezondheid van onze inwoners). Voor 2023 zijn inmiddels 2 nieuwe Hulsterse plannen aangekondigd.

Werken aan een inclusieve Hulster samenleving.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Behalen Keurmerk dementievriendelijke gemeente.
  • Uitvoeringsplanning Inclusie-agenda afgerond.
  • Uitvoering Deltaplan aanpak discriminatie.

  • Op dit moment wordt uitvoering gegeven aan het plan van aanpak; Hulst dementievriendelijk. We komen in aanmerking voor het keurmerk en deze zal begin 2023 worden aangevraagd.
  • De inclusieagenda loopt dit jaar af. Aan het einde van het jaar ligt er een nieuwe planning voor 2023.
  • Er wordt uitvoering gegeven aan het Deltaplan aanpak discriminatie.

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

Verloopt volgens planning.

Indicator:

  • Keurmerk dementievriendelijke gemeente is behaald.
  • Een afname van het aantal meldingen discriminatie van 25%.
  • Toename toegankelijkheidsaanpassingen t.o.v. het jaar ervoor met 20%.

  • We komen in aanmerking voor het keurmerk. Aanvraag wordt begin 2023 ingediend.
  • Resultaten nog niet beschikbaar.
  • Er worden steeds meer aanpassingen gedaan en/of meegenomen in het reguliere werk.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

-

Risico's:

Verbeteracties nemen meer tijd in beslag dan gepland.

Niet van toepassing.

Doorontwikkelen onafhankelijke cliëntondersteuning.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Samen met de gemeenten Terneuzen en Sluis nemen we deel aan het koplopertraject onafhankelijke cliëntondersteuning. Hiermee zetten we in op:

  • Inzicht verkrijgen in lokale vraag en aanbod van (informele) cliëntondersteuning, met aandacht voor het netwerk rond de onafhankelijke cliëntenondersteuners.
  • Het vergroten van de bekendheid van cliëntondersteuning.
  • Het versterken van de samenhang en het creëren van een gezamenlijke visie op cliëntondersteuning in de regio.

Inventarisatie naar het aanbod en de behoefte is afgerond.
Het vergroten van de naamsbekendheid staat op de planning voor het jaar 2023.
Er is een gezamenlijke visie en uitvoeringsplan opgesteld.

Planning:

  • Aanbod- en behoefteonderzoek (2022).
  • Visievorming (2022).
  • Actieplan (2022).
  • Implementatie actieplan (2023).
  • Bekendheid vergroten (2023).
  • Samenwerking bevorderen (2023).

Indicator:

  • Percentage bekendheid cliëntondersteuning (CEO) naar 45% in 2023.
  • Eind 2022 is het aanbod en de behoefte in beeld gebracht, vertaald naar een Zeeuws Vlaamse visie en bijbehorend actieplan.

Het aanbod en de behoefte is in beeld gebracht en vertaald naar een Zeeuws-Vlaamse visie en bijbehorend uitvoeringsplan.
Het uitvoeringsplan wordt begin 2023 definitief wordt afgerond waarna er een pilot volgt om de eerste ervaringen op te halen.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Binnen begroting.

Risico's:

  • Overschrijding financiële middelen.
  • Uitvoering neemt meer tijd in beslag door de betrokkenheid van meerdere partijen.

Risico's zijn nog aanwezig.

Van beschermd wonen naar beschermd thuis. Toename/verbetering van doorstroom vanuit beschermd wonen voorzieningen naar wonen in de wijk. Hulp/zorg vroegtijdig en flexibel inzetbaar en dichtbij beschikbaar.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Implementeren en uitvoeren van de aangescherpte regiovisie beschermd wonen en maatschappelijke opvang in Zeeland, monitoren en evalueren.

De doordecentralisatie beschermd wonen is uitgesteld tot 2024. Ook de invoering van het woonplaatsbeginsel en bijbehorend objectief verdeelmodel beschermd wonen zijn opgeschoven naar 2024. Desondanks is er in 2022 verder gewerkt aan de inhoudelijke doorontwikkeling van onder andere:

  • de toegang tot beschermd wonen, welke per 1 januari 2022 is overgegaan naar de lokale gemeenten en de evaluatie van deze nieuwe werkwijze;
  • de doorontwikkeling van het contractbeheer beschermd wonen;
  • het inrichten van de monitoring beschermd wonen en maatschappelijke opvang;
  • start met het onderzoek naar het gewenste zorglandschap voor beschermd wonen en opvang, als basis voor het ombouw-, opbouw-, afbouw- en spreidingsplan voor voorzieningen beschermd wonen, maatschappelijke opvang en veilige opvang in Zeeland;
  • plan van aanpak voor borging van cliënt- en naastenperspectief bij beleidsontwikkeling en inkoop;
  • voorbereidingen voor de aanbesteding 2024;
  • tijdelijke afspraken tussen de 13 gemeenten over opdrachtgeverschap en de bekostiging van beschermd wonen vanaf 2024.

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

De uitvoeringsagenda wordt aangepast naar de nieuwe situatie.

Indicator:

Indicatoren moeten nog bepaald worden. We gaan ervan uit dat bij aanvang van de doordecentralisatie in 2023 een 0-meting wordt gedaan.

De 0-meting schuift op naar aanvang van de doordecentralisatie in 2024.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

Nader te bepalen.

Risico's:

  • Gemeenten bereiken geen inhoudelijke overeenstemming.
  • Wijzigingen in landelijk beleid.
  • Onzekerheden over het financiële verdeelmodel.

Deze risico's zijn nog steeds van toepassing.

Doorbraakmethode bij multiproblematiek implementeren.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Multiproblematiek in geselecteerde huishoudens aanpakken met behulp van de doorbraakmethode (2022).
  • Starten met samenwerken over stelsels met CZ zorgverzekeraar (2022).
  • Consulenten scholen in de doorbraakmethode (2022).
  • Werkwijze verder implementeren voor alle huishoudens met multiproblematiek (2023).

  • De samenwerking met CZ is gestart.
  • Vier consulenten zijn gestart met de training over de doorbraakmethode.
  • Verdere implementatie volgt in 2023. Dan worden ook de eerste casussen opgepakt met behulp van de doorbraakmethode.

Planning:

Begrotingsjaren 2022 en 2023.

In 2022 zijn nog geen casussen opgepakt met de doorbraakmethode. Begin 2023 wordt hiermee gestart. Dit is een kleine afwijking van de oorspronkelijke planning.

Indicator:

  • Aantal geholpen huishoudens minimaal 6 in 2022, 12 huishoudens in 2023.
  • Besparing van de zorgkosten in de huishoudens die met behulp van de doorbraakmethode zijn geholpen.

Resultaten volgen.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

Geen bijzonderheden.

Risico's:

  • Geen mandaat om buiten de geijkte procedures te werken.
  • Onvoldoende capaciteit beschikbaar bij de uitvoering (Hulst voor Elkaar en Werk en Inkomen).
  • Onvoldoende afstemming met CZ op de inhoud.

Risico's zijn nog aanwezig.

Inburgeringsplichtigen kunnen zo snel mogelijk meedoen in de Nederlandse samenleving. Het liefst met betaald werk.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • De gemeente neemt regie op het inburgeringsproces.
  • De gemeente gaat inburgeringsplichtige nieuwkomers begeleiden bij hun inburgering. Iedereen krijgt een inburgering op maat middels een brede intake en een persoonlijk plan.

In 2020 zijn we samen met andere Zeeuwse gemeenten gestart met de voorbereidingen voor de nieuwe wet inburgering in de zogenoemde Zeeuwse kerngroep veranderopgave inburgering. In 2021 zijn we op lokaal, regionaal en provinciaal niveau aan de slag gegaan met de ontwikkeling van beleid, scholing en aanbod, waaronder de leerroutes. Dit hebben we samen met ketenpartners gedaan.

De nieuwe wet inburgering 2021 is op 01 januari 2022 ingegaan. In verband met landelijke complicaties heeft DUO in januari 2022 het proces van opleggen van de inburgeringsplicht tijdelijk stilgelegd. Hierdoor ontvingen we geen gegevens meer van DUO over nieuwe inburgeraars onder de Wet Inburgering 2021. Op 01 maart is het proces hervat voor gezinsmigranten en op 25 maart voor asielstatushouders en overige migranten.

Planning:

Begrotingsjaar 2022.

In kwartaal 2 is onze gemeente gestart met de begeleiding van de eerste statushouders onder de nieuwe wet. We stemmen onze begeleiding af op de dienstverlening van samenwerkingspartners, zoals de taalaanbieders.

Na de intakefase starten de inburgeraars in kwartaal 3 daadwerkelijk met hun inburgeringslessen. De nieuwe wet inburgering wordt landelijk gezien als een lerende wet. Monitoring en evaluatie vinden doorlopend plaats.

Indicator:

  • We voldoen aan onze wettelijke taakstelling om in het eerste half jaar van 2022 16 personen te huisvesten. Onze taakstelling voor het tweede half jaar is voor 01 oktober 2021 bekend.
  • 90% van alle inburgeringsplichtigen is binnen zes maanden na huisvesting in de gemeente gestart met hun leerroute.

De taakstelling voor 2022 is 36 statushouders en is niet volledig gerealiseerd. De achterstand betreft 5 statushouders. De reden was dat er onvoldoende beschikbare woningen waren.

In de afgelopen periode is 90% van de alle inburgeringsplichtigen (onder de nieuwe inburgeringswet) binnen zes maanden na huisvesting gestart met hun leerroute.

Financiële middelen:

Opgenomen in de gemeentelijke begroting.

De uitgaven lopen in de pas met de begroting.

Risico's:

  • We zijn afhankelijk van externe stakeholders.
  • Er kunnen externe en persoonlijke factoren zijn, waardoor gestelde doelen niet behaald kunnen worden.
  • De inburgeringstrajecten bestaan voor het grootste deel uit nieuwe voorzieningen, zoals de leerroutes.
  • Het is onzeker of de beschikbaar gestelde middelen van Rijksoverheid voldoende toereikend zijn.

De huizenmarkt is erg krap wat het plaatsen van statushouders bemoeilijkt. Daarnaast hebben we te maken met een hogere taakstelling en een toezegging in het plan van aanpak draagvlak opvang asielzoekers Zeeland. We zijn hierbij afhankelijk van de beschikbare huisvesting.

Het is onzeker of er Oekraïense vluchtelingen gaan inburgeren, wat dit doet met de huidige taakstelling en of er voldoende huisvesting beschikbaar is.

Opstellen en uitvoeren uitvoeringsagenda bij de woonzorgvisie.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

In 2021 heeft de raad de woonzorgvisie vastgesteld. Op basis van de beleidsvisie en ambitielijnen uit deze woonzorgvisie wordt er een uitvoeringsagenda opgesteld. In 2021 is samen met stakeholders en betrokkenen een start gemaakt met het opstellen van deze uitvoeringsagenda. In 2022 wordt de uitvoeringsagenda afgerond en begint de uitvoering ervan. De uitvoeringsagenda heeft een doorlooptijd van tien jaar, waarbij er ambities op korte, middellange en lange termijn te realiseren zijn. Daarnaast zijn de gemeenten Terneuzen en Sluis ook bezig met het opstellen van een woonzorgvisie en/of uitvoeringsagenda. In 2022 wordt gekeken op welke onderdelen de visies en ambities op elkaar aansluiten en waar een gezamenlijke aanpak vereist is. Dit wordt vervolgens vastgelegd in een Zeeuws-Vlaamse woonzorgvisie.

De uitvoeringsagenda van de woonzorgvisie is afgerond en wordt in Q1 2023 vastgesteld door alle betrokken partijen.
In 2022 hebben we nog geen start kunnen maken met de Zeeuws-Vlaamse aanpak, omdat er in de andere gemeenten nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden over de woonzorgvisies. Naar verwachting gebeurt dat in Q1 2023.

Planning:

Begrotingsjaar 2022.

De start van de uitvoeringsagenda en de Zeeuws-Vlaamse aanpak is verschoven naar Q1 2023.

Indicator:

  • Concrete uitvoeringsagenda.
  • Uitgevoerde acties.
  • Zeeuws Vlaamse woonzorgvisie.

Geen bijzonderheden.

Financiële middelen:

Nader te bepalen.

Geen bijzonderheden.

Risico's:

  • De actiepunten in de uitvoeringsagenda zijn niet concreet genoeg, waardoor het niet tot acties komt.
  • Onvoldoende draagvlak of beschikbare capaciteit bij de stakeholders voor de uitvoering.
  • Er wordt geen prioriteit gegeven aan het opstellen van een Zeeuws-Vlaamse woonzorgvisie.

Risico's zijn nog aanwezig.

Deze pagina is gebouwd op 07/28/2023 09:42:57 met de export van 07/28/2023 09:31:26