Programma 07 Milieu

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen binnen dit programma zijn:

  • De kwaliteit van het oppervlaktewater dient aan de normen te voldoen;
  • Schademeldingen naar aanleiding van wateroverlast worden tot een absoluut minimum beperkt;
  • Het stedelijk gebied is voorbereid op de klimaatontwikkelingen;
  • Er wordt op een verantwoordelijke manier met afval omgegaan.

Toekomstige ontwikkeling:

  • De ontwikkelingen omtrent het klimaat worden nauwgezet opgevolgd. We zien dat er meer perioden van droogte zijn en dat buien vaak intenser zijn. Bij het opstellen en actualiseren van de beheerplannen wordt hier rekening mee gehouden.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

Verbeteren van de beeldkwaliteit op het gebied van afval en vervuiling in de openbare ruimte.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Het huidige netwerk aan afvalbakken en de (zwerf)afval inzameling verbeteren.

Het huidige netwerk aan afvalbakken wordt in 2022 /2023 verder verbeterd.

Planning:

  • Huidig proces evalueren en opstellen aanbevelingen ter verbetering (1e kwartaal).
  • Terugkoppelen aanbevelingen aan de wijk- en dorpsraden (2e kwartaal.
  • Besluitvorming en opdrachtverlening (3e en 4e kwartaal).

In 2022/2023 zal het huidige proces verder worden geëvalueerd

Indicator:

Aantal meldingen "afval en vervuilingen" uit het KCS systeem (streven naar minder dan 600 in 2021).

In 2022 waren er 448 meldingen

Financiële middelen:

Er is in de begroting 2021 een beperkt budget beschikbaar voor de vervanging van de bestaande voorziening. In het geval dat deze voorziening moet worden aangepast/verbeterd zal het college en gemeenteraad worden gevraagd extra budget hiervoor beschikbaar te stellen.

Extra budget nog niet nodig geweest

Risico's:

In principe geen risico's.

Geen risico's

In 2030 ligt er voor alle kernen een toekomst bestendig waterhuishoudingsplan. In de periode daarnaartoe zullen hiervoor maatregelen worden genomen.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

Uitvoeren van minimaal 1 SWO (stedelijke wateropgave) onderzoek per jaar.

SWO Hengstdijk in laatste stadium van afronding. Afstemming met waterschap Scheldestromen en resultaten berekeningen nog verwerken.

Planning:

  • 1e helft 2021 afronden SWO onderzoek voor de kern Vogelwaarde.
  • 2e helft 2021 starten met het SWO onderzoek voor de kern Hengstdijk.

Begin 2023 zal het B&W advies ter besluitvorming voorgelegd worden.
In 2023 was geen SWO voorzien in verband met Optimalisatie Afvalwaterketen Studie (OAS) voor het afwateringsgebied van de rioolwaterzuivering van Kloosterzande. Mogelijkheid ontstaan om kern Clinge qua klimaatbestendigheid te onderzoeken.

Indicator:

Uitvoeren en afronden van minimaal 1 SWO (stedelijke wateropgave) onderzoek per jaar, inclusief het vaststellen van de rapportage met daarin maatregel aanbevelingen door het college (voor kennisgeving voorleggen aan de Raad).

zie planning

Financiële middelen:

De uitvoering van de maatregelen zal worden verwerkt in het GRP (gemeentelijk rioleringsplan) en de onderhoudsplannen die betrekking hebben op de openbare ruimte. Deze worden grotendeels verwerkt in de operationele programma's.

kosten hydraulische berekeningen binnen onderzoeksbudget

Risico's:

Het onderzoek is er juist op gericht om de maatregelen te nemen die risico's op overlast moeten beperken.

In 2025 voldoen aan de VANG doelstellingen van 100 kg/inw/jaar (uitgaande van uitstel op de VANG 2020).

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Evaluatie van 2021 en verbetervoorstellen voor 2022 (welke vallen binnen bestaande afvalverordening) (3e kwartaal).
  • Voorstel verbeteren inzameling huishoudelijk afval en aanpassen afvalstoffenverordening 2022 (2e en 3e kwartaal).
  • Afspraken maken met de uitvoeringsdienst (4e kwartaal).

De mogelijke aanpassingen voor het behalen van de VANG doelstellingen zijn in kaart gebracht. In de loop van 2023 zal dit verder worden uitgewerkt.

Planning:

Zie "Wat gaan we ervoor doen".

Eerste mogelijke optie voor eventueel aanpassen afvalbeleid is begin 2024.

Indicator:

Terugbrengen van de hoeveelheid restafval per inwoner per jaar tot 150 kg/inw/jaar voor 2023.

Doordat er in 2022 nog geen maatregelen zijn voorzien is het behalen van deze doelstelling niet mogelijk. Wel is er een stap gemaakt van circa 192 kg per inwoner per jaar in 2020 naar circa 170 kg in 2021, door extra scheidingsmaatregelen op de Zeeuwse milieustraten. Voor 2022 wordt er wel een kleine afname verwacht naar circa 162 kg/inw./jaar.

Financiële middelen:

De gekozen maatregelen moeten worden gedekt binnen de exploitatie.

Risico's:

Het Rijk heeft meerdere keren aangeven extra belasting te gaan heffen op het restafval.

Het betreft hier een verhoging van de verbrandingsbelasting op restafval en het invoeren van een CO2 belasting op de verbranding van restafval. Hier is nog onverminderd sprake van, maar een invoeringsdatum is nog niet bekend.

Transitievisie Warmte vaststellen dat geniet van een breed draagvlak binnen de samenleving.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Bestuurlijke besluitvorming.
  • Bepalen van de uitgangspunten.
  • Inzicht in duurzame warmteoplossingen.
  • Kennisuitwisseling.
  • Uitvoeringsstrategie.
  • Informatieverstrekking, publicaties en (digitale) bijeenkomsten voor bedrijven en inwoners.
  • Stimuleren van eigenaren tot woningverbetering en energiebesparing.

Planning:

  • Wijkfasering en prioritering – jan/apr 2021.
  • Uitvoeringsstrategie – mei/juli 2021.
  • Bestuurlijke besluitvorming – aug/okt 2021.
  • Uitvoering in 2022 en verdere jaren.

Indicator:

De Transitievisie Warmte vastgesteld ultimo 2021.

Financiële middelen:

Binnen de begroting zijn budgetten beschikbaar om uitvoering te geven aan de werkzaamheden voortkomend uit het projectplan voor de Transitievisie Warmte.

Risico's:

  • Onvoldoende stimulerende maatregelen voor daadwerkelijke uitvoering.
  • Onvoldoende draagvlak binnen de samenleving.
  • Onvoldoende aanvullende maatregelen voor woningeigenaren zonder voldoende financiële middelen.

CO2 besparing in de gebouwde omgeving door informeren, stimuleren en faciliteren. Doelstelling is 49% CO2 besparen in 2030.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Inwoners en bedrijven informeren over de nut en noodzaak van CO2 besparing.
  • Inwoners en bedrijven stimuleren tot het uitvoeren van acties zoals isoleren, opwekken duurzame energie en installeren van zuinige installaties.
  • Opstellen ‘wijkuitvoeringsplan’ conform de Transitievisie Warmte, hierin gemeentelijke acties benoemen.
  • Opstellen ‘uitvoeringsstrategie’ in samenwerking met de RES-regio, hierin bovengemeentelijke acties opnemen ten behoeve van schaalvoordeel, slimme samenwerking en kennisuitwisseling.

Planning:

  • In 2019 is begonnen met het informeren en stimuleren van inwoners voor het uitvoeren van CO2 besparende maatregelen.
  • Deze in 2022 uitbreiden met soortgelijke acties voor bedrijven en bedrijfsterreinen.
  • In 2022 het wijkuitvoeringsplan en de uitvoeringsstrategie vaststellen en starten met de uitvoering hiervan.

Indicator:

  • Energielabel woningen.
  • Gemiddeld gasverbruik woningen.
  • CO2 uitstoot (via klimaatmonitor).

Financiële middelen:

Er zijn financiële middelen gereserveerd voor het opstellen van wijkuitvoeringsplan en de uitvoeringstrategie. Vanuit de rijksoverheid zullen aanvullende middelen structureel nodig zijn voor de organisatie en uitvoering hiervan (conform advies Raad voor Openbaar Bestuur).

Risico's:

  • Onvoldoende draagvlak om acties uit te voeren om CO2 uitstoot te beperken.
  • Onvoldoende middelen (subsidies) om de inwoners en bedrijven te stimuleren om deze acties uit te voeren.

Door stijging van de gasprijzen is er voldoende draagvlak ook door verhoging van de subsidies van 20% naar 30% vanaf januari 2022 is een groter deel van de samenleving in staat om energiebesparende werkzaamheden uit te voeren. Voorlichting, bewustwording, inkoopacties, ondersteunen inwoners kost veel ambtelijke capaciteit. Dit is een nog niet benoemd, maar belangrijk risico.

Duurzaamheid: CO2 besparing in mobiliteit. Doelstelling is 49% CO2 besparen in 2030.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Continuering uitvoering laadpalenbeleid
  • Reduceren fossiele autokilometers door inzet van elektrische deelauto’s en deelfietsen
  • Opstellen roadmap (snel) laadinfra voor bedrijfsterreinen en wegtransport.

De subsidie voor het realiseren van twee elektrische deelauto's hebben we moeten annuleren. De benodigde partners zijn niet gevonden.
Impact laadinfrastructuur wordt geïntegreerd in de omgevingsvisie van gemeente Hulst.

Planning:

  • Met beschikbaar gestelde subsidie voor 2022 een pilot opstarten met twee elektrische deelauto’s in Hulst.
  • In 2022 onderzoeken of een pilot met elektrische fietsen kansrijk is.

Een inventarisatie naar kansen, locaties, wensen en draagvlak is nodig voordat een nieuwe planning kan worden opgesteld.

Indicator:

  • Geregistreerde elektrische auto’s.
  • (Semi) publieke laadpunten.

Landelijke subsidies en hoge brandstofprijzen zorgen voor voldoende toename van elektrische auto's. Hierdoor is er ook voldoende toename van het aantal laadpalen binnen de gemeente Hulst.

Financiële middelen:

Gereserveerde budget is vooralsnog voldoende

Risico's:

  • Economische stilstand bij bedrijven door een tekort aan (snel)laadinfrastructuur voor bedrijfsvoertuigen.
  • Onvoldoende bereidheid bij ondernemers om te participeren in een pilot voor een deelauto of deelfietsen.
  • Onvoldoende financiële middelen voor een haalbare businesscase.
  • Afwijzing van een subsidieaanvraag of niet voldoen aan de subsidievoorwaarden.

Doordat er geen partners zijn gevonden voor de uitvoering van de pilot voor het plaatsen van elektrische deelauto's hebben we niet voldaan aan de subsidievoorwaarden.
Er is onvoldoende kennis over deelgebruik van fietsen en auto's.

Duurzaamheid: Opwekken duurzame energie. Doelstelling is 3 TWh in 2030 binnen Zeeland (RES regio).

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Continuering project Zon-op-Dak.
  • Opstarten project kleinschalige windmolens.
  • Voorbereiding uitbreiding netcapaciteit.
  • Ambitievorming duurzame opwek gemeente Hulst 2030/2040/2050.

Planning:

Intensivering zon-op-dak in 2022 indien verbetering rendement of ontzorging plaatsvindt.

Indicator:

  • Hernieuwbare energie.
  • Vermogen zonne-energie.
  • Opgewekte zonne-energie.

Financiële middelen:

Gereserveerd budget is begroting is vooralsnog voldoende

Risico's:

  • Wanneer de uitbreiding van de netcapaciteit te laat tot stand komt, treedt congestie op en zullen noodzakelijke verduurzamingsmaatregelen van bedrijven niet kunnen plaatsvinden.
  • Onvoldoende draagvlak voor het opwekken van duurzame energie.
  • Onvoldoende middelen /rendement voor het opwekken van duurzame energie.

Netcapaciteit loopt snel vol. Met Provincie en Stedin gestart met project REIS voor beter inzicht en eventueel bijsturing.

Duurzaamheid: klimaatneutraal maken van de gemeentelijke organisatie.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Routekaart gemeentelijk maatschappelijk vastgoed opstellen.
  • Opstellen energiebesparingsplan.
  • Doorontwikkelen MJOP naar DMJOP.
  • Borging MVI.
  • Analyse van de huidige vervoersmobiliteit van de gemeentelijke organisatie en de kansen om deze te verduurzamen.

Volgens afspraken Regionale Energiestrategie had de Routekaart reeds gereed moeten zijn. Het voorbereidende werkzaamheden voor het opstellen van de Routekaart is gestart. Afronding staat gepland eind dit jaar.
Het energiebesparingsplan, doorontwikkeling DMJOP en MVI worden na afronding routekaart opgepakt.
Analyse van de huidige vervoersmobiliteit van de gemeentelijke organisatie wordt Zeeuws-breed opgepakt. Projectaanpak en planning volgen deze structuur.

Planning:

  • Aan de hand van routekaart afgewogen beslissingen maken over behoud van vastgoed.
  • Eind 2022 afronden van de analyse en kansen op het verduurzamen van de huidige vervoersmobiliteit van de gemeentelijke organisatie.
  • Doelstelling:
    • Gemeentelijk vastgoed in 2040 energieneutraal.
    • Wagenpark; lichte voertuigen in 2030 emissieloos, zware voertuigen in 2030 zoveel mogelijk emissieloos.
    • Doelgroepenvervoer in 2030 emissieloos.
    • Inkoop van opdrachten; voorwaarde emissieloos uiterlijk in 2030.

Indicator:

Co2 footprint.

Financiële middelen:

Gereserveerde middelen uit begroting zijn vooralsnog voldoende

Risico's:

  • Voorbeeldrol niet of onvoldoende kunnen pakken wanneer niet voldoende wordt doorgepakt.
  • Onvoldoende draagvlak.
  • Onvoldoende middelen beschikbaar.

Deze pagina is gebouwd op 07/28/2023 09:42:57 met de export van 07/28/2023 09:31:26