Programma 08 Ruimte en wonen

Programmadoelstelling

Algemene doelstellingen binnen dit programma zijn:

  • Toekomstbestendige sociale woningvoorraad;
  • Huisvesting statushouders;
  • Promotie gemeente Hulst als woongemeente;
  • Regionale woningmarktafspraken;
  • Een woningvoorraad die aansluit bij de behoeften;
  • Beschikken over gebiedsgerichte en actuele bestemmingsplannen;
  • Herstructureringslocaties tot ontwikkeling(doen) brengen;
  • Een integrale omgevingsvisie;
  • Bouwmogelijkheden in alle kernen;
  • Toename duurzame en levensloopbestendige woningen.

Overige ontwikkelingen:

  • Gestroomlijnde implementatie Omgevingswet.

VOORTGANG SPEERPUNTEN

De Nieuwe Bierkaai: Kwaliteitsimpuls voor de binnenstad van Hulst door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeterde economische structuur en intensivering van de woonfunctie.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Realisering deelgebieden 2, 4, en 8 voorbereiden, starten en afronden.
  • De exploitatie haalbaar houden.

-   De verkoop van deelgebied 4 en 8 verder afronden en de voorbereiding van bouwplannen op die locaties begeleiden. De realisatie van het bouwplan in deelgebied 2 is nagenoeg afgerond.
-   De exploitatie haalbaar houden.

Planning:

  • De bouw van deelgebied 2 start in 2021.
  • De bouw van de deelgebieden 4 en 8 start in 2023.

-   Voor deelgebied 4 is in 2022 de omgevingsvergunning aangevraagd.
- Voor deelgebied 8 wordt de omgevingsvergunning mogelijk gefaseerd aangevraagd, waarvan de aanvraag van de eerste fase in het eerste kwartaal van 2023 kan plaatsvinden.
- De bouw van deelgebied 2 wordt in 2022 afgerond.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

-   Na realisatie van de bouwplannen in deelgebied 2, 4 en 8 kan worden nagegaan of het aantal arbeidsplaatsen, aantal bezoekers en aantal inwoners van Hulst is gestegen.

Financiële middelen:

Er zijn in 2021 koop- en realisatieovereenkomsten gesloten met ontwikkelende partijen. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen.

-   Voor De Nieuwe Bierkaai is een grondexploitatie opgesteld. Voor de deelgebieden 4 en 8 zijn koop- en realisatieovereenkomsten gesloten, waarin koopprijzen zijn vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaar.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

Dit betreft momenteel de grootste grondexploitatie op de balans van de gemeente. Voor de deelgebieden 4 en 8 zijn koop- en realisatieovereenkomsten gesloten. Er is nog altijd een risico dat dit uiteindelijk (toch) niet tot afname van de gronden leidt en de planning uit de grondexploitatie niet wordt gehaald. Ook het voor een deelgebied niet behalen van de in de grondexploitatie opgenomen verkoopwaardes/geraamde kosten blijft ondanks gemaakte afspraken een risico.

Gebiedsontwikkeling Perkpolder: Verbeteren economische structuur in het noordelijk deel van de gemeente door het creëren van een aantrekkelijk recreatie- en woongebied.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Realisering van woningbouw, een hotel en bijbehorende voorzieningen op het Veerplein.
  • Voorbereiding en ontwikkeling Westelijke Perkpolder voortzetten.
  • Voorbereiding en ontwikkeling jachthaven voortzetten.
  • Uitvoering geven aan de samenwerking (Perkpolder Beheer BV), die de planvoorbereiding en –uitvoering coördineert.

-   Voorbereiden van het tot ontwikkeling brengen van het veerplein, de Westelijke Perkpolder en de veerhaven.
-   Voorbereiden afname en realisatie eerste fase bouwkavels Veerplein.
-   Een eerste gedeelte van de Westelijke Perkpolder is afgenomen. De realisatie van een ophoging in dat deel is gestart en wordt in goede banen geleid.
-   Het voormalige veerhuis op het havenplein is verkocht en verbouwd.
-   Uitvoering geven aan de samenwerking met Waterzande BV via Perkpolder Beheer BV.

Planning:

  • Aanleg van infrastructuur op het veerplein en start bouw eerste woningen in 2021.
  • Start ophoging WPP begin 2022.

-   In 2023 wordt gestart met de aanleg van openbare infrastructuur op het veerplein.
-   In 2022 is een gedeelte van de Westelijke Perkpolder afgenomen en is gestart met een ophoging in dat gedeelte.
-   In 2022 is het voormalige veerhuis op het havenplein aan Waterzande geleverd.
-   In 2023 wordt gestart met de realisatie van de eerste woningen op het veerplein. De planning daarbij is met name afhankelijk van onherroepelijke gerechtelijke uitspraken in lopende juridische procedures.

Indicator:

  • Aantal overnachtingen (hotels, camping en B&B).
  • Aantal arbeidsplaatsen.

-   Ontwerp infrastructuur veerplein is volledig uitgewerkt en aanbesteed.
-   ontwerp Westelijke Perkpolder is geoptimaliseerd en er is een controleprotocol voor de ophoging opgesteld.
-   Grondverkoop gedeelte Westelijke Perkpolder is gerealiseerd.
-   Grondverkoop eerste fase veerplein is gerealiseerd.

Financiële middelen:

Er is in 2018 een koop- en realisatieovereenkomst gesloten tussen Perkpolder Beheer en de ontwikkelende partij. Daarin zijn koopprijzen vastgelegd die binnen de projectexploitatie passen.

-   Aandelenkapitaal is 100% in handen van de gemeente Hulst. De gemeente heeft een borgstelling afgegeven voor € 24 miljoen. Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.

Risico's:

  • Onvoldoende (voor)verkoop van appartementen door ontwikkelaars.
  • bezwaar- en beroepsprocedures.
  • niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

-   Door het sluiten van de KOO eind 2018 is meer zekerheid ontstaan over de afname en betaling van gronden en zijn de risico’s verkleind. Het risico bestaat natuurlijk altijd dat Waterzande haar verplichtingen uit de overeenkomst niet nakomt. In de KOO is geprobeerd de afspraken zodanig vorm te geven dat de risico’s overzichtelijk blijven en dat de gemeente regie over het proces kan houden.
-   Het niet kunnen vinden van eindgebruikers van de verschillende onderdelen van het project door Waterzande vormt een risico voor het project. Het gaat om exploitanten van een  hotel en jachthaven en om kopers van de woningen. Ongeacht of deze eindgebruikers worden gevonden, heeft Waterzande wel de verplichting om op afgesproken momenten gronden af te nemen.
-   Het aanvechten van verleende vergunningen door een in het gebied actieve partij geeft het risico op vertraging en vormt daarmee ook een afbreukrisico.
-   Om het masterplan van Waterzande uit 2019 te kunnen realiseren, moet het juridisch-planologisch kader worden aangepast. Rekening houdend met juridische procedures kan dat tot vertraging leiden en ook een afbreukrisico vormen.

De Statie: Versterken van de relatie binnenstad met Morres door kwaliteitsverbetering openbare ruimte, verbeteren functionele verbinding, optimaliseren verkeersafwikkeling, versterken economische structuur en een kwaliteitsimpuls.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • De herinrichting van het DMG-terrein voltooien.
  • De realisering van de verbindingszone voorbereiden en indien mogelijk starten.

- Herinrichting terrein in beeld
- Herinrichting Zoetevaart in beeld
- Bestemmingsplanprocedure doorlopen
- Anterieure overeenkomst sluiten
- Saneringsplan afronden

Planning:

  • De initiatiefnemer (eigenaar) van het tussengebied en de gemeente onderzoeken de invulling van het tussengebied en de supermarktlocatie aan de Zoetevaart.
  • Bodemsanering van de percelen van initiatiefnemer en van de gemeente in het tussengebied is noodzakelijk.
  • Na bodemonderzoek en definitieve inrichting overeenkomst sluiten in 2021 waarna doorlopen bestemmingsplanwijziging.
  • Start realisering na ontstaan onherroepelijk bestemmingsplan.

Concept bestemmingsplan is gemaakt. Wordt getoetst door ketenpartners en wordt medio juli ter inzage gelegd. Bestemmingsplanprocedure in 2023 afronden.
Overeenkomst met Lafoma Projectontwikkeling wordt opgesteld en in 2023 afgesloten.
Bodemkwaliteit in beeld.

Indicator:

  • Aantal arbeidsplaatsen.
  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Hulst.

Financiële middelen:

In 2013 is er voor het project Life Style Village (herontwikkeling Morresterrein) een anterieure overeenkomst gesloten met De Mandemakers Groep en een dekkingsreserve ‘Ontwikkeling tussengebied LSV’ ingesteld (stand 2022: € 760.000).

Gemeente en Lafoma Projectontwikkeling zijn in overleg over een verdeling van de kosten. Het resultaat van dat overleg wordt in een anterieure overeenkomst vastgelegd.

Risico's:

  • Kosten bodemsanering gemeentelijke percelen.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

- Geen onderhandelingsresultaat met betrekking tot verdeling van de kosten
- Bodemsanering valt tegen
- Afspraken met Morres worden niet (tijdig) nagekomen
- Bezwaar- en beroepsprocedures
- Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen
- Stijgende bouwkosten

Hof te Zandeplein: Herstructureren voormalige bedrijfslocatie naar een woongebied met aantrekkelijke openbare ruimte.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Uitplaatsing bedrijf (gerealiseerd 2019).
  • Sloop bedrijfsopstallen (gerealiseerd 2020).
  • Bodemsanering.
  • Invulling met woningen en pleinfunctie.

  • Bedrijf verplaatst
  • Bedrijfsopstallen gesloopt (2020)
  • Bodemsanering voltooit (2022)
  • Overeenkomsten met grondeigenaren en Woongoed getekend (2022)
  • Bestemmingsplan vastgesteld in februari 2023
  • Start bouw- woonrijp maken zuidelijk deel plangebied (woningen Woongoed) start rond de zomer van 2023

Planning:

  • De bodemsanering start in 2021.
  • In 2021 afspraken maken met eigenaren van de grond die nodig is voor de ontwikkeling.
  • Besluitvorming is vereist over de uitplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats.
  • Bestemmingsplanwijziging opstarten in 2021.
  • Realisering kan starten na ontstaan onherroepelijk bestemmingsplan.

·Bestemmingsplanwijziging in procedure 2022-2023.
·Realisering fase 1 (zuidelijk deel, 23 woningen) kan starten na ontstaan onherroepelijk bestemmingsplan, medio zomer 2023

Indicator:

  • Aantal bezoekers.
  • Aantal inwoners kern Kloosterzande.

  • Aantal bezoekers plein
  • Aantal inwoners kern Kloosterzande

Financiële middelen:

Er is € 894.000 beschikbaar gesteld voor de bodemsanering. De exploitatie van het Hof te Zandeplein is nog vast te stellen en de benodigde middelen moeten beschikbaar komen. Over de uitplaatsing van de brandweerkazerne en gemeentewerkplaats en de daarvoor benodigde middelen moet ook nog besluitvorming plaatsvinden.

Er is € 894.000 beschikbaar gesteld voor de bodemsanering. De exploitatie van het Hof te Zandeplein is in december 2021 vastgesteld en de benodigde middelen zijn beschikbaar. Daarin is € 175.000 geraamd voor de sloop van de brandweerkazerne. De totale ontwikkeling resulteert in een negatief saldo vanwege de hoge kosten van de bodemsanering. Nieuwbouw brandweerkazerne volgt in apart raadsvoorstel.

Nog geen budget beschikbaar voor sloop brandweerkazerne.
Afwachten hoe kosten voor bouw- en woonrijp uitvallen. Nog niet bekend.

Risico's:

  • Hogere kosten bij het tot ontwikkeling brengen.
  • Tegenvallende verkoop van grond voor woningen.
  • Bezwaar- en beroepsprocedures.
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen.

  • Hogere kosten bouw- en woonrijp maken
  • Bezwaar- en beroepsprocedures
  • Niet nakomen verplichtingen door ontwikkelende partijen
  • Tegenvallende verkoop kavels

Gestroomlijnde implementatie Omgevingswet.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Instellen adviescommissie ruimtelijke kwaliteit inclusief vaststellen verordening en aanpassing Nota ruimtelijke kwaliteit.
  • Vergunningverlening aangepast op de Wet kwaliteitsborging.
  • Adviesrecht gemeenteraad vaststellen.
  • Participatiebeleid vaststellen.
  • Werkwijze tijdelijk omgevingsplan en opbouw structuur nieuw omgevingsplan.
  • Nota grondbeleid op Omgevingswet (inclusief kostenverhaal) aanpassen.
  • Legesverordening, mandaatregelingen en verordening planschade (nadeelcompensatie) aanpassen.
  • Financiële arrangementen met uitvoeringsdiensten herzien.
  • Voorbereidingen voor het opstellen van een omgevingsvisie.
  • Software voor vergunningverlening, wijzigen omgevingsplan en opstellen toepasbare regels inrichten en aansluiten op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO).

  • Adviescommissie ruimtelijke kwaliteit inclusief vaststellen verordening en aanpassing Nota ruimtelijke kwaliteit afgerond;
  • Adviesrecht gemeenteraad is vastgesteld;
  • Participatiebeleid is vastgesteld;
  • Plansoftware en software vergunningverlening aangeschaft;
  • Nota grondbeleid aangepast;
  • Legesverordening, mandaatregeling en verordening planschade aanpassen ligt op koers;
  • Vergunningverlening/Wkb loopt;
  • Voorbereidingen Omgevingsvisie loopt (tot 1-1-26 de tijd)
  • Voorbereidingen Omgevingsplan loopt (tot 1-1-30 de tijd)
  • DSO inrichten

Planning:

  • De inwerkingtredingsdatum van de Omgevingswet is 1 juli 2022. Voor deze datum moeten de bovenstaande actiepunten zijn uitgevoerd.
  • De omgevingsvisie moet in 2025 vastgesteld zijn.
  • Het omgevingsplan in 2029.

Inwerkingtreding Omgevingswet is uitgesteld. Treedt 1-1-2024 in werking. Omgevingsplan moet in 2029 klaar zijn. Omgevingsvisie 2025.

Indicator:

Financiële middelen:

Voor de invoering van de Omgevingswet zijn in de begroting twee posten opgenomen: €100.000 voor opleiding en kennisdeling en €50.000 voor inhuur derden. Het opstellen van de Omgevingsvisie wordt betaald uit de inhuur van derden. Overige kosten worden betaald uit de post Structuur- en bestemmingsplannen.

Voor de invoering van de Omgevingswet zijn in de begroting twee posten opgenomen: €100.000 voor opleiding en kennisdeling en €50.000 voor inhuur derden. Het opstellen van de Omgevingsvisie wordt betaald uit de inhuur van derden. Overige kosten worden betaald uit de post Structuur- en bestemmingsplannen.

Risico's:

  • Opnieuw uitstel Omgevingswet.
  • Onvoldoende capaciteit.

  • Uitstel Omgevingswet
  • Landelijk stelsel niet werkend, problemen met vergunningverlening
  • Onvoldoende capaciteit om de minimale acties uit te voeren

Krot of Kans/tegengaan verpaupering.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Voortzetting project KLUS (starten met 4e ronde).
  • Promotie Provinciale Impuls Wonen (PIW).

We gaan in het kader van KLUS 10 eigenaren van verpauperde woningen aanschrijven, hen vragen wat hun plannen zijn met de verpauperde woning en actief behulpzaam zijn met sloop of opknappen. Daarnaast gaan we bij een nieuwe ronde van PIW eigenaren wijzen op de beschikbaarheid van PIW-subsidie.

Planning:

Na bekendmaking en tijdens de openstellingstermijn van de subsidieregeling PIW (onbekend wanneer de termijn is):

  • De regeling actief promoten op social media en gemeentelijke website.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij woningeigenaren middels persoonlijke brieven.
  • PIW actief onder de aandacht brengen bij makelaars en corporaties.  

KLUS:

  • Actualiseren/inventariseren.
  • Van start gaan met de 4e ronde van KLUS.

De subsidieregeling Provinciale Impuls Wonen is vanaf 7 oktober geopend tot en met 20 december. Inwoners en makelaars zijn middels de reguliere communicatiekanalen hiervan op de hoogte gesteld.

Indicator:

PIW:

  • Aantal aanvragen uit de gemeente.
  • Hoe gaan we dat meten?
  • Bij welke waarde is de doelstelling behaald?

KLUS:

  • start maken met 4e ronde.
  • 10 Nieuwe verpauperde woningen op laten knappen dan wel te laten slopen (voor nieuwbouw).

Eind Q2/begin Q3 wordt de lijst voor de nieuwe ronde van KLUS definitief gemaakt. Eigenaren in Q3 aanschrijven en in Q4 vier panden realiseren.

Financiële middelen:

Geen gemeentelijke financiële middelen.

Past binnen de reguliere budgetten.

Risico's:

Geen.

Huisvesting statushouders.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Doorlopende (prestatie)afspraken met beide woningcorporaties voor het beschikbaar stellen van woningen om aan de taakstelling te voldoen.
  • In de uitvoering is er doorlopend nauw contact over en weer tussen de gemeente en corporatie over de voortgang huisvesting taakstelling (plus eventuele extra statushouders in wegens het plan van aanpak flexibilisering asielopvang) en de plaatsing van deze statushouders.
  • Spreiding van huishoudens over de verschillende kernen.

Er zijn momenteel nog twee woningen nodig om de taakstelling van 2022 te halen.

Als gevolg van het grote aantal vluchtelingen uit Oekraïne zijn veel vrijkomende woningen reeds bewoond. Ook panden die op de sloopnominatie staan, worden gebruikt voor huisvesting van statushouders en Oekraïense vluchtelingen.

We zijn in nauw overleg met de woningcorporaties om een bijdrage te kunnen blijven leveren in de opgave. Spreiding over de kernen is daarbij het uitgangspunt.

Door de lage dynamiek in de sociale huurwoningmarkt, is het aanbod van vrijkomende huurwoningen laag.

Planning:

  • Zowel voor het eerste als tweede jaar wordt er een taakstelling toegewezen.
  • Betreft een doorlopend proces in samenwerking met de woningcorporaties.

Doorlopend proces, waarbij ieder halfjaar een taakstelling wordt toegekend.

Indicator:

  • Aantal geplaatste statushouders ten opzichte van het aantal statushouders dat geplaatst moet worden (taakstelling).
  • Zowel voor de eerste als tweede helft van het jaar bestaat er een taakstelling.

De taakstelling voor de tweede helft van het jaar bedraagt 22 personen. Momenteel nog twee woningen nodig om de taakstelling te halen.

Financiële middelen:

Pm

niet van toepassing.

Risico's:

Geen vrijkomende geschikte sociale huurwoningen beschikbaar om huishoudens (statushouders) te huisvesten.

Het risico bestaat dat de taakstelling niet wordt gehaald als gevolg van het lage aantal vrijkomende woningen.

Promotie gemeente Hulst als woongemeente.

Status

Toelichting

Wat gaan we ervoor doen:

  • Continueren van bedrijfsbezoek in het Vlaamse achterland om de gemeente als vestigingsplaats voor werknemers te promoten.
  • Informatiefolder over Wonen in Hulst verspreiden op locaties in de gemeente die door veel personen van buiten de gemeente bezocht worden (makelaars, supermarkten, horeca en winkels).
  • Continueren samenwerking met Stichting Zeeuws en Vlaanderen.
  • Zie tevens programmapunt “Blijven aantrekken van nieuwe bewoners, bezoekers, ondernemers en werknemers”.

We blijven ons inzetten om extra inwoners aan te trekken. Ook in de nieuwe woonvisie wordt dit belicht.

Planning:

Doorlopend proces.

Doorlopend proces.

Indicator:

Stijgend migratiesaldo.

De invloed op migratie is minimaal.

Financiële middelen:

€ 1.000.

niet van toepassing.

Risico's:

De (economische) gevolgen van de COVID-19 crisis kunnen van invloed zijn op de verhuispatronen. Hierdoor kan de instroom (tijdelijk) in omvang afnemen.

Economische, fiscale en geopolitieke factoren en prijsontwikkelingen op de vastgoedmarkt bepalen in grote mate migratie. Deze factoren laten zich lastig beïnvloeden, waardoor sturingsmogelijkheden beperkt zijn.

Deze pagina is gebouwd op 07/28/2023 09:42:57 met de export van 07/28/2023 09:31:26