Gemeenschappelijke regelingen
- Gemeenschappelijke regelingen
Dethon, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Dethon, Terneuzen
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur twee leden, waarvan één in dagelijks bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 4.363.654 waarvan € 544.095 nadelig saldo (Begroot: € 4.394.558, waarvan € 575.000 nadelig saldo).
Resultaat 2022
€ 1.710.421 (2021: € 1.698.965) nadeel. Saldo wordt verrekend met de deelnemende gemeenten.
Eigen vermogen eind 2022
€ 1.486.733 (2021: € 1.486.733).
Vreemd vermogen eind 2022
€ 12.464.764 (2021: € 12.728.943).
Ontwikkelingen 2022
Risico's
- Gemeenschappelijke regelingen
Gemeenschappelijke Gezondheidsdient (GGD)
Gemeenschappelijke regeling Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst (GGD) Zeeland, Goes
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 1 lid.
Verantwoording
Bijdrage 2022 inclusief Veilig Thuis € 1.152.496, exclusief IJZ (Begroot: € 1.144.060 inclusief Veilig Thuis, exclusief IJZ).
Resultaat 2022
€ 713.900 (2021: € 346.800 positief) exclusief IJZ.
Eigen vermogen eind 2022
€ 5.521.000 (2021: € 1.420.000)
Vreemd vermogen eind 2022
€ 23.171.000 (2021: € 23.199.000) alleen kortlopend.
Ontwikkelingen 2022
De GGD Zeeland voert voor de Zeeuwse gemeenten taken uit op grond van de Wet Publieke Gezondheid. Vanaf 1 januari 2015 geeft de Gemeenschappelijke Regeling GGD Zeeland onderdak aan de Inkooporganisatie Jeugd Zeeland (IJZ) en vanaf 15 juli 2015 is ook de organisatie Veilig Thuis ondergebracht bij de GR. Vanaf 2019 zijn de gemeenten opdrachtgever aan de GGD voor het Rijksvaccinatieprogramma. De gemeente Hulst heeft besloten om de daarvoor via het gemeentefonds ontvangen middelen door te sluizen naar de GGD Zeeland. De Coronapandemie en de gevolgen daarvan, zowel menselijk als financieel, hebben een stempel gedrukt op de uitvoeringskosten van de GGD in 2022, zij het dat hiervoor Rijkscompensatie in het vooruitzicht is gesteld. Daarnaast zullen naar verwachting veel mensen lichamelijk en geestelijk nadelige gevolgen ondervinden van de Coronapandemie. Met ingang van 1 januari 2019 is een nieuwe meldcode ingevoerd die bedoeld is om kindermishandeling en huiselijk geweld in Nederland terug te dringen. Het is van groot belang dat er tijdig wordt gemeld. Door de aanscherping van de Wet Meldcode heeft Veilig Thuis een radarfunctie gekregen. De gevolgen zijn tweeledig: er zijn meer meldingen en elke melding kost meer tijd in afhandeling. Het aantal meldingen in Zeeland is in 2022 enigszins gestagneerd ten opzichte van het niveau van 2021 (ook hierbij speelt de Coronapandemie een rol, want geconcludeerd is, dat meldingen zoals afstand houden en quarantaine uitbleven door coronamaatregelen), maar het ligt nog ver boven het niveau van voor de Coronapandemie. Tot slot is er de constante aandacht voor stijgende kosten voor Jeugdzorg, waarvan de administratie loopt via het Inkoopbureau Jeugdzorg Zeeland (IJZ). Ook in 2022 is er sprake van een verdere stijging van de kosten Jeugdzorg.
Risico's
Verwachte stijging van de kosten in 2023 voor Veilig Thuis, Jeugdzorg en zorg als gevolg van de Coronapandemie.
- Gemeenschappelijke regelingen
Collectief vervoer Z-Vl, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Collectief Vervoer Zeeuwsch-Vlaanderen, Terneuzen
Website
Programma
06 Sociaal domein
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur 3 leden, waarvan 1 in dagelijks bestuur.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 1.342.903 (Begroot: € 1.305.061) In deze bedragen is geen rekening gehouden met jeugdzorgvervoer die gedekt zijn binnen de budgetten voor het Sociaal Domein.
Resultaat 2022
Nihil, bijdrage deelnemers dekt de lasten.
Eigen vermogen eind 2022
Nihil.
Vreemd vermogen eind 2022
Nihil.
Ontwikkelingen 2022
In het begin van 2022 hebben we kort nog te maken gehad met een lock-down, door de Coronapandemie. Hierdoor waren er tijdelijk geen of slechts beperkt ritten mogelijk. Daarna is het vervoer weer volledig opgestart. We hebben de kwartaalrapporten van 2022 gemonitord om zo een realistische begroting voor 2023 te maken.
Risico's
Het blijft afwachten in hoeverre de recente Coronapandemie zijn nasleep heeft op het gebruik van het collectief vervoer. Er wordt rekening mee gehouden dat meer mensen met gezondheidsproblemen nu (mede) afhankelijk zijn van het collectief vervoer om mee te kunnen blijven doen in onze samenleving.
- Gemeenschappelijke regelingen
OLAZ/ZRD, Borsele/Sluiskil
Gemeenschappelijke regeling Openbaar Lichaam Afvalstoffenverwijdering Zeeland (OLAZ), Kapelle/Zeeuwse Reinigingsdienst B.V. (ZRD), Sluiskil
Website
Programma
07 Milieu
Bestuurlijk belang
Algemeen bestuur en de Algemene Vergadering van Aandeelhouders OLAZ 1 lid. OLAZ heeft 100% van de aandelen in ZRD en 3 commissarissen in ZRD.
Verantwoording
Exploitatiebijdrage milieupark 2022 € 576.240 (Begroot: € 673.530).
Resultaat 2022
Nihil
Eigen vermogen eind 2022
€ 551.638 (2021: € 481.940)
Vreemd vermogen eind 2022
€ 12.812.920 (2021: € 9.341.458)
Ontwikkelingen 2022
Op de milieustraat dienen steeds meer afvalstromen te worden gescheiden en aan de gescheiden stromen worden strengere voorwaarden verbonden om afkeur te voorkomen en recycling te bevorderen. Hierdoor blijven de kosten op de milieustraat stijgen. In 2020 is een onderzoek uitgevoerd naar de toekomst van de milieustraten in Zeeland. In de onderzoeksrapportage zijn knelpunten belicht bij de huidige milieustraten en is een voorzet gegeven voor hoe de milieustraten in de toekomst eruit moeten komen te zien. Meest voorname aandachtspunten uit dit onderzoek betreffen het invoeren van een toegangscontrole op de milieustraten en de mogelijkheid voor het realiseren van circulaire ambachtscentra in de regio’s en het vereenvoudigen van de kleinere milieustraten. De gemeenteraad van gemeente Hulst heeft in 2022 ingestemd met het verder onderzoeken van dit onderwerp.
Risico's
De verwerkingstarieven zijn afhankelijk van de marktwerking en kunnen daardoor fluctueren. Het risico bestaat dat de toekomstige vergoedingen lager uit vallen en/of de verwerkingskosten hoger zullen zijn in 2022.
- Gemeenschappelijke regelingen
Veiligheidsregio Zeeland, Middeelburg
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zeeland (VRZ), Middelburg
Website
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 1.892.295 (Begroot: € 1.900.029).
Resultaat 2022
€ 806.135 nadeel (2021: € 755.012 voordeel)
Eigen vermogen eind 2022
€ 2,4 miljoen (2021: € 4,4 miljoen) inclusief jaarresultaat.
Vreemd vermogen eind 2022
€ 29,5 miljoen (2021: € 33,5 miljoen)
Ontwikkelingen 2022
In 2022 kreeg de wereld te maken met de gevolgen van de Russische invasie van Oekraïne. De Zeeuwse gemeenten en de Veiligheidsregio Zeeland (verder VRZ) hebben gezamenlijk de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne op zich genomen. In financiële zin heeft de oorlog effect (gehad) op de exploitatie vanwege de stijgende prijzen. Het jaar 2022 was ook een jaar van bijzondere incidenten. Zo raasden in februari de stormen Eunice en Franklin over de provincie Zeeland. Verder heeft de Minister van Justitie en Veiligheid in 2022 de contourennota Versterking Crisisbeheersing en Brandweerzorg aangeboden aan de 2e Kamer. De komende jaren werkt de VRZ, in lijn met deze contourennota, aan de versterking van de (boven)regionale en landelijke crisisbeheersing. Belangrijke thema's hierbij zijn informatie gestuurde veiligheid en informatieveiligheid. Eind 2022 is duidelijk geworden dat de energietransitie, met een mogelijke komst van een nieuwe kerncentrale en plannen voor een waterstofcentrale, een versnelling in Zeeland gaat kennen. De impact daarvan bepaalt de VRZ in 2023. Verder is veel tijd gestoken in wervingscampagnes voor nieuw kantoorpersoneel en vrijwilligers. De VRZ investeert in flexibele, daadkrachtige en deskundige collega's.
Risico's
De instandhouding van de brandweerzorg is complex vanwege een bovengemiddeld aantal vrijwilligers. Dit heeft te maken met de bijzondere infrastructuur en de uitgestrektheid van Zeeland. In verhouding tot het inwoneraantal van Zeeland zijn er veel brandweerposten en mensen noodzakelijk om overal tot een goede dekking te komen.
- Gemeenschappelijke regelingen
Zeeuwse Muziekschool, Middelburg
Gemeenschappelijke regeling Zeeuwse Muziekschool (ZMS), Middelburg
Website
Programma
05 Sport, cultuur en recreatie
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 244.478 (Begroot: € 230.334). Daarnaast een subsidie van € 10.000 voor het project Radio Geluk.
Resultaat 2022
€ 415.600 nadeel (2021: € 273.761 nadeel).
Eigen vermogen eind 2022
€ 135.396 negatief (2021: € 280.204) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2022
€ 1.061.792 (2021: € 1.189.454) betreft alleen overlopende passiva en voorzieningen, geen langlopende geldleningen.
Ontwikkelingen 2022
Helaas sluit de Muziekschool Zeeland het jaar 2022 af met een negatief resultaat. Het dagelijks bestuur stelt voor om het resultaat te verrekenen met de gemeenten, hiervoor wordt een gewijzigde begroting 2023 opgesteld. In 2020 had MZ het plan om meer zichtbaarheid voor de muziekschool te creëren en daarmee de productie te laten toenemen. Door Corona kwam alles stil te liggen. Samengevat de belangrijkste knelpunten in exploitatie en liquiditeit: Overschrijding op de personeelskosten veroorzaakt door: • éénmalige uitkering december 2022 i.v.m. compensatie inflatie (cao bepaald) • stijging sociale en pensioenlasten • vervangingskosten bij ziekteverzuim (nasleep corona) • garantiekosten (minder ingekochte uren dan begroot) Onderschrijding inkomsten veroorzaakt door:• Gemiste projecten in het onderwijs en sociaal domein. Door de inhaalslag van in 2021 geplande projecten, werden er in 2022 onvoldoende nieuwe projecten afgenomen. • Aflopende subsidie Meer muziek in de klas • Aflopende subsidie proeftuin Muziekeducatie
Risico's
Het dekkingsprobleem voor de taakstelling komt in een herstelplan uitgaande van een aantal scenario’s voor een toekomstbestendige organisatie. Een robuuste flexibele muziekschool met de slogan ‘Realistisch vooruit’.
- Gemeenschappelijke regelingen
Sabewa Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Sabewa Zeeland, Terneuzen
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is in het algemeen bestuur en het dagelijks bestuur vertegenwoordigd door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 498.847 (Begroot: € 501.195).
Resultaat 2022
€ 128.000 (2021: € 236.827) voordeel.
Eigen vermogen eind 2022
€ 127.597 (2021: € 330.477) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2022
€ 7.492.108 (2021: € 8.564.003) voornamelijk overlopende passiva.
Ontwikkelingen 2022
Sabewa Zeeland heeft in 2021 met een aantal ontwikkelingen te maken gehad. De Covid-pandemie heeft impact gehad op de bedrijfsvoering. De primaire processen zijn, waar dat nodig was, aangepast. Om de bedrijfsvoering zo goed mogelijk te laten verlopen, is het hybride werken geïntroduceerd. Verder heeft het project ‘waarderen op gebruiksoppervlakte’ een enorme druk op de organisatie gelegd. Toch is het gelukt om het project af te ronden en de beschikkingen voor 2022 tijdig te kunnen opleggen. Tenslotte is samen met alle deelnemers gekeken naar de samenwerking en hoe deze verbeterd kan worden. Dit blijft de komende jaren een punt van aandacht.
Risico's
Er zijn geen andere risico’s dan dat de gemeente zelfstandig deze taak uit zou voeren.
- Gemeenschappelijke regelingen
RUD Zeeland, Terneuzen
Gemeenschappelijke regeling Regionale Uitvoeringsdienst (RUD) Zeeland, Terneuzen
Website
Programma
07 Milieu
Bestuurlijk belang
De gemeente is vertegenwoordigd in het algemeen bestuur door 1 wethouder.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 579.219 inclusief voordelige afrekening 2021(Begroot: € 644.308).
Resultaat 2022
€ -931.534 (2021: € 888.831).
Eigen vermogen eind 2022
€ 1.756.440 (2021: € 2.368.580) inclusief resultaat.
Vreemd vermogen eind 2022
€ 4.291.691 (2021: € 2.598.095).
Ontwikkelingen 2022
In 2021 heeft de commissie Van Aartsen onderzoek gedaan naar de (robuustheid van de) omgevingsdiensten. Uit het rapport Van Aartsen is naar voren gekomen dat een robuustere omgevingsdienst, zoals in dit geval de RUD Zeeland alleen maar mogelijk is met uitbreiding van het takenpakket. In 2022 is de provincie Zeeland gestart met een nader onderzoek naar de milieutaken in Zeeland. De aanbevelingen uit dit onderzoek zullen worden gebruikt om de robuustheid van de RUD Zeeland verder te garanderen. Dit zal resulteren in extra kosten voor de deelnemers, omdat het aantal fte's van de RUD Zeeland zal moeten toenemen. In 2022 is verder uitvoering gegeven aan PxQ.
Risico's
Als de robuustheid niet wordt gegarandeerd, kan dit leiden tot het verdwijnen van de RUD Zeeland als zelfstandige omgevingsdienst.
Privaatrechtelijk
- Privaatrechtelijk
N.V. BNG, Den Haag
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG), Den Haag
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder van de BNG.
Verantwoording
17.472 aandelen (nominaal € 2,50). Dividend 2022 over de winst in 2021 € 39.836 (Begroot € 39.836).
Resultaat 2022
Nettowinst € 300 miljoen (2021: € 236 miljoen).
Eigen vermogen eind 2022
€ 4,6 miljard (2021: € 5,062 miljard).
Vreemd vermogen eind 2022
€ 107,5 miljard (2021: € 143,995 miljard).
Ontwikkelingen 2022
In 2022 is een winst behaald van € 300 miljoen, ondanks de zeer laag blijvende rentetarieven. De bank stelt voor om 50% van de nettowinst na aftrek van dividend aan de verschaffers van hybride kapitaal uit te keren als dividend aan de aandeelhouders (€2,50 per aandeel). De winststijging van 27% t.o.v. 2021 is vooral veroorzaakt door een stijging van het renteresultaat en een positief resultaat financiële transacties.
Risico's
De kapitaalpositie van BNG Bank blijft sterk. De BNG wordt op het hoogste ratingniveau gewaardeerd door de ratingbureau's.
- Privaatrechtelijk
N.V. PZEM, Middelburg
ZEH (voorheen: PZEM) N.V., Middelburg/GBE Aqua B.V., Rotterdam
Website
Programma
09 Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien
Bestuurlijk belang
De gemeente is aandeelhouder voor 3,44% van het totaal, 525 volgestorte aandelen van nominaal € 453,78 in PZEM en 3.444 volgestorte aandelen van nominaal € 10,00 in GBE Aqua (vanaf 2022).
Verantwoording
In 2022 is € 3.160.995 dividend ontvangen van PZEM, waarvan € 2.976.760 als kapitaalstorting (agio) wordt doorgestort naar GBE Aqua. Het verschil bedraagt het Evides dividend dat de gemeente zou ontvangen van GBE Aqua.
Resultaat 2022
ZEH € 182,2 miljoen (2021: € 235,1 miljoen) positief, GBE € 25,2 miljoen positief.
Eigen vermogen eind 2022
ZEH € 1.589,5 miljoen (2021: € 1.650,9 miljoen), GBE € 30,5 miljoen.
Vreemd vermogen eind 2022
ZEH € 1.549,5 miljoen (2021: € 1.229 miljoen), GBE € 163,7 miljoen.
Ontwikkelingen 2022
De kerntaak van ZEH is het beheer van belangen in hun deelnemingen. Verder beheert ZEH de opbrengsten die bij de verkopen van bedrijfsonderdelen in het verleden zijn gerealiseerd. Deze gelden zijn nodig om de kerncentrale te laten functioneren maar ook omdat er geld gespaard en gereserveerd moet worden om aan het eind van de bedrijfsduur in 2033 te kunnen ontmantelen. Deze ontmanteling start in 2034 met als eindresultaat een groene wei.Als medeaandeelhouder van de kerncentrale beheert ZEH een groot deel van de financiële buffer hiervoor, ondergebracht in het amoveringsfonds van EPZ. Het deel van dit geld dat niet gebruikt hoeft te worden, wordt middels het dividendbeleid aan de aandeelhouders van ZEH uitbetaald.
Risico's
PZEM is actief op verschillende energiemarkten en wordt daarbij geconfronteerd met meerdere risico’s. Het gaat om risico’s die voortkomen uit de samenstelling van de handelsportefeuille en risico’s door economische, financiële en juridische ontwikkelingen. Deze risico’s zijn inherent aan de strategische keuzes en de activiteiten van PZEM en behoren daarom tot het risicoprofiel van de onderneming.
- Privaatrechtelijk
EGTS, St.Gillis Waas (België)
EGTS Linieland van Waas en Hulst, Sint Gillis Waas (België)
Website
Programma
01 Bestuur en veiligheid
Bestuurlijk belang
De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in het bestuur.
Verantwoording
De bijdrage voor 2022 bedraagt € 34.801, inclusief een bijdrage (€10.000) voor de koepelrol in Grenspark Groot Saefthinge gedurende 5 jaren (2021-2025).
Resultaat 2022
€ 16.707 positief.
Eigen vermogen eind 2022
Nihil
Vreemd vermogen eind 2022
Nihil
Ontwikkelingen 2022
De EGTS is van meerwaarde voor de partners en de regio. Gezien de grote hoeveelheid projecten waarbij de EGTS is betrokken en de beperkte omvang van de EGTS zijn keuzes gemaakt over de toekomstige ambities en omvang van de EGTS, de EGTS 2.0. Er wordt daarom vooral gefocust op de ontwikkelingen van de Zeeuws-Wase bossen (rond Stekene/Sint Jansteen/Clinge) en grensoverschrijdende mobiliteit (zowel wandelen/fietsen als openbaar vervoer). Op 12 november 2022 is de Uitkijktoren Niemandsland op de grens van Sint Jansteen en Stekene geopend. Dit is één van de resultaten van het project Boergondische Buren. In 2022 organiseerde de EGTS diverse grensoverstijgende bijeenkomsten, zoals een bedrijvenavond en een jobbeurs. Ook diende de EGTS in 2022 met haar partners een aanvraag in voor INTERREG VI voor het Grenspark Groot-Saeftinghe. De definitieve besluitvorming zal in 2023 plaatsvinden.
Risico's
De inkomsten van de EGTS bestaan naast de bijdragen van de partners voor een aanzienlijk deel uit subsidies voor projecten. Er bestaat het risico dat subsidies voor projecten lager worden vastgesteld dan voorzien. Subsidieverstrekkers keren de toegezegde subsidie vaak pas na het opleveren van een project uit. Gedurende de looptijd van een project maakt de EGTS al kosten voor de uitvoering. Dat betekent dat de EGTS voldoende middelen nodig heeft om projecten voor te kunnen financieren totdat de subsidieverstrekker de subsidies overmaakt.
- Privaatrechtelijk
Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Taskforce Onbegrensd Zeeuws-Vlaanderen, Terneuzen
Website
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Bestuurlijk belang
De burgemeester is voorzitter van de taskforce.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 37.750 (Begroot: € 38.000).
Resultaat 2022
Nihil, de lasten worden gedekt door de bijdragen van de deelnemers.
Eigen vermogen eind 2022
Nihil.
Vreemd vermogen eind 2022
Nihil.
Ontwikkelingen 2022
In 2022 is er extra geld ingezet op promotie/marketing en een event, wat de zichtbaarheid van Onbegrensd heeft verhoogd . De inzet van de projectsecretaris is uitgebreid van 12 naar 18 uur, deze kosten zijn in 2022 eenmalig betaald door Onbegrensd vanaf 2023 neemt de gemeente Terneuzen deze kosten voor haar rekening. Het Expatcenter is vanaf 1-1-2023 Zeeuws breed dus niet meer ondergebracht bij Onbegrensd.
Risico's
Geen
- Privaatrechtelijk
N.V. Economische Impuls Zeeland, Middelburg
N.V. Economische Impuls Zeeland, Vlissingen
Website
Programma
03 Economische structuur en toerisme
Bestuurlijk belang
Er is 1 wethouder (portefeuillehouder economie) lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA). De provincie (49%), alle Zeeuwse gemeenten (17%), kennisinstellingen (17%) en het bedrijfsleven (17%) zijn aandeelhouders in Impuls.
Verantwoording
Bijdrage 2022 € 29.184 (Begroot: € 29.570).
Resultaat 2022
€ 6.092 verlies (2021: € 141. 552 voordeel).
Eigen vermogen eind 2022
€ 9.974.029 ( 2021: € 8.158.794) incl. resultaat.
Vreemd vermogen eind 2022
€3.397.707 (2021: € 3.059.544) alleen schulden op korte termijn.
Ontwikkelingen 2022
Het Rijk zal aandeelhouder worden in Impuls, zoals gebruikelijk bij ontwikkelingsmaatschappijen in Nederland. Hierdoor ontvangt Impuls een additionele bijdrage en wordt de aandeelhoudersstructuur vereenvoudigd. Details volgen. Het reeds jaren negatieve resultaat van IFZ, zal door deze ontwikkeling opgelost worden.
Risico's
zie hierboven.
- Privaatrechtelijk
Perkpolder Beheer B.V., Kloosterzande
Perkpolder Beheer B.V., Hulst
Website
Programma
08 Ruimte en Wonen
Bestuurlijk belang
De gemeente is bestuurlijk vertegenwoordigd in de vennootschap.
Verantwoording
Er is geen jaarlijkse bijdrage verschuldigd.
Resultaat 2022
Nihil.
Eigen vermogen eind 2022
€ 96.800 (2021: € 96.800).
Vreemd vermogen eind 2022
€ 23.960.254 (2021: € 23.368.632).
Ontwikkelingen 2022
Na jaren van voorbereiding, welke gekenmerkt zijn en worden door procedures, zijn in het afgelopen jaar waarneembare stappen in de realisatie gezet. Zo is door onze contractpartner Waterzande het Veerhuis gekocht en gedeeltelijk gerenoveerd en zijn er percelen grond aangekocht. Op deze percelen grond, gelegen tegen het Veerplein, vindt de ophoging plaats. Deze ophoging vindt plaats in een aantal fasen, waarvan de eerste fase in 2022 is gerealiseerd.Begin 2023 heeft de Raad van State een positieve uitspraak gedaan met betrekking tot de omgevingsvergunning, welke hiermee definitief is geworden. Voorzien wordt dan ook dat we de komende jaren een verdere realisatie gaan zien van het project.
Risico's
De gemeente Hulst staat borg voor de aangegane kredieten van Perkpolder Beheer bv