Kerncijfers
Kademuur | 630 m1 |
---|---|
Jaarlijks te baggeren slib | 15.000 m3 |
Beleid
De haven van Walsoorden is in eigendom bij de Staat (het Rijksvastgoedbedrijf RVB). De gemeente heeft een opstalrechtovereenkomst met het RVB afgesloten, die stilzwijgend doorloopt sinds 30-06-2017 (opstalrecht industriehaven) en een erfpachtovereenkomst die loopt tot 31-12-2023 (erfpacht getijdenhaven). De gemeente heeft op haar beurt overeenkomsten (opstalrechten, erfpacht, huur) gesloten met verschillende gebruikers van de haven. De gemeente en het RVB zijn met elkaar in gesprek over de toekomstige (eigendoms)situatie van de haven.
Financieel kader
Op dit moment zijn in de beheerbegroting de dagelijkse onderhoudskosten geraamd en worden er reserves opgebouwd voor groot onderhoud zoals vervanging van de kademuren. De toestand in de haven van Walsoorden gaat achteruit en daarmee bestaat het risico op grote incidentele kosten. Om een goed beeld te krijgen van de huidige conditie van de gehele haven in Walsoorden is in 2020 een risicoanalyse opgesteld. De risico’s op korte tot middellange termijn worden aangevuld met geraamde financiële consequenties van de noodzakelijke reparaties op korte termijn.
Er is een inventarisatie gemaakt van het op korte en middellange termijn noodzakelijke onderhoud. Volgens het inspectierapport is in totaal circa € 630.000 nodig voor het uitvoeren van achterstallig onderhoud. Er is echter nog discussie gaande over de verantwoordelijkheid voor dit onderhoud. In 2022 is gestart met enkele onderhoudswerken om de veiligheid in de haven te garanderen. Dit in afwachting van het overleg met RVB en RWS over de verantwoordelijkheid van dit onderhoud. In de meerjarenraming is voor het op niveau brengen van het onderhoud rekening gehouden met een structurele last van € 90.000. Ook hier zullen de ramingen moeten worden bijgesteld a.g.v. de recente hoge inflatie.
Knelpunten/risico’s
Er zijn investeringen nodig om de haven weer robuust, veilig en functioneel te maken voor de toekomst.
Deze investeringen kunnen bestaan uit:
- Achterstallig onderhoud aan kadewanden, inclusief afgesloten kadewand: circa € 1.000.000 rapport WSP);
- Bodemsanering van getijdehaven: circa € 800.000.
Ontwikkelingen
De komende tijd wordt in overleg getreden met de Staat en de huidige gebruikers om te bezien hoe de toekomst van de haven eruit zal komen te zien en welke financiële verplichtingen de verschillende partijen op zich willen nemen. Daarnaast zal komende tijd een programma van eisen worden opgesteld om meer duidelijkheid te krijgen over de benodigde acties.
In 2022 is de opgestelde risicoanalyse van Sweco uit 2020 verder uitgewerkt in een nieuw rapport. Aangezien er twijfels bestonden over enkele aannames in het rapport is er door WSP een second opinion uitgebracht, met daarin een indicatieve budgetraming van de (noodzakelijke) herstelwerkzaamheden.