Kerncijfers
Openbare dienst (gemeentelijke gebouwen, poorten, etc.) | 26 stuks |
---|---|
Onderwijs | 16 stuks |
Gemeenschapscentra (eigendom gemeente) | 4 stuks |
Gemeenschapscentra (eigendom stichting) | 9 stuks |
Civiele kunstwerken (Bruggen, kademuren, duikers, beelden, monumenten) | NNTB |
Beleid
De gemeente Hulst heeft gebouwen en civiele kunstwerken in eigendom. De gebouwen variëren in grootte en worden voor diverse doeleinden gebruikt en ingezet. Het betreft gebouwen voor de gemeentelijke organisatie, sportaccommodaties, schoolgebouwen, gebouwen voor sociaal culturele doeleinden (dorpscentra), monumenten en gebouwen voor algemeen gebruik. De civiele kunstwerken betreft diverse de bruggen in Hulst en Kloosterzande, de voorzieningen aan de bierkaai en kademuur, diverse duikers in de gemeente. In 2020 en 2021 zijn de meeste gebouwen geïnspecteerd om tot een onderbouwde bijstelling van het meerjarenonderhoudsplan te komen. Naar aanleiding hiervan zijn in 2022 aanvullende middelen beschikbaar gesteld.
In 2019 is het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” vastgesteld. Hierin is het beleid van de gemeente Hulst verwoord ten aanzien van beheer en onderhoud van het gemeentelijk vastgoed. Hierbij is rekening gehouden met alle wettelijke eisen rondom vastgoedbeheer. Dat betekent dat er naast onderhoud- en energiebeheer ook aandacht geschonken wordt aan brandveiligheid, volksgezondheid, milieu en Arbo. Dit heeft tot gevolg dat niet alleen de technische levensduur van gebouwen doorslaggevend is, maar dat ook niet materiële zaken (gezondheid, veiligheid en milieu) meespelen in de besluitvorming.
Bij het opstellen van het beleidsplan is bewust gekozen voor een uitbreiding van gebouwen naar gemeentelijk vastgoed. In 2021 zijn de inspectiegegevens verwerkt in de aangeschafte software. Het gemeentelijk vastgoed kan steeds beter op structurele wijze worden vastgelegd waardoor het onderhoud inzichtelijker wordt. Op deze wijze wordt op bestuurlijk niveau het kwaliteitsniveau van het beheer en onderhoud voor de diverse gebouwen vastgelegd, inclusief de daarbij behorende financiële kaders. De strategische keuzes die in deze nota worden gemaakt, zijn in 2021 omgezet naar een nieuw (meerjaren)onderhoudsplan op tactisch niveau en een actieplan op operationeel niveau. In 2023 zullen de nieuwe inspectiegegevens in het MJOP worden verwerkt.
Ten aanzien van de schoolgebouwen is de verantwoordelijkheid voor het buitenonderhoud overgeheveld van gemeenten naar scholen. De gemeente is alleen nog verantwoordelijk voor nieuwbouw. T.a.v. de Brede School te St. Jansteen is de gemeente wel verantwoordelijk voor het onderhoud. Voor de gebouwen die eigendom zijn van derden (voornamelijk gemeenschapscentra) heeft de gemeente formeel geen onderhoudsplicht. De eigenaren dienen hiervoor binnen hun exploitatie budgetten te reserveren.
Financieel kader
Op basis van het meerjarenonderhoudsplan vastgoed is bepaald dat er een jaarlijkse dotatie aan de reserve groot onderhoud vastgoed nodig is van gemiddeld € 350.000,-. In de begroting 2022 is de dotatie verhoogd tot 306.000,-. In 2022 is groot onderhoud gepleegd aan enkele technische installaties in het stadhuis (liftinstallatie, CV ketels, ventilatie) en is de renovatie van de toiletten afgerond. Daarnaast is binnen en buiten schilderwerk uitgevoerd. Verder zijn de onderhoudswerken in de (gemeentelijke) gemeenschapscentra verder afgewerkt. In het Landshuis (museum) is een deel van het groot onderhoud naar voren gehaald om dit te combineren met de werken rond de inrichting van het nieuwe museum. Tot slot zijn een aantal van de bruggen gerenoveerd.
Knelpunten/risico’s
Gezien de leeftijd van de inspectiegegevens zal uit het bijgesteld financieel kader mogelijk een bijstelling van de jaarlijkse dotatie noodzakelijk zijn.
Ontwikkelingen
In het kader van een doelmatige bedrijfsvoering wordt bekeken welke gebouwen op termijn afgestoten kunnen worden. In het “Beleidsplan gemeentelijk vastgoed 2020-2024” is een de structuur vastgelegd voor de verdeling van verantwoordelijkheden tussen gebruikers en beheerder.