Overhead:
Op dit taakveld worden tal van bedrijfsvoeringsuitgaven verantwoord, zoals griffie, ICT, huisvesting, P&O, financiën, management, enz. De lasten op dit taakveld zijn € 583.000 lager dan geraamd. Dit betreft ruim 5% van de lasten op overhead. De salarislasten zijn € 500.000 lager dan geraamd, doordat een groter deel daarvan op de programma's is verantwoord.
Daarnaast zijn de geplande extra onderhoudswerken nog niet allemaal uitgevoerd, waardoor deze lasten € 87.000 lager zijn dan geraamd. Daar staat dan ook tegenover dat bepaalde onttrekkingen uit de reserve vastgoed niet hebben plaatsgevonden.
Aan de batenkant wordt een overschot van circa € 247.000 gerealiseerd. Dit betreft een hogere doorbelasting (€ 85.000) aan dit taakveld van de directievergoeding voor Perkpolder Beheer BV. Verder zijn er niet geraamde baten ontvangen vanuit het UWV voor een aantal langdurig zieke medewerkers (€ 158.000).
Treasury:
De begrote rentomslag was 0,7%. De rente is op basis van nacalculatie berekend op 0,68%, reden voor de geringe verschillen op dit taakveld.
OZB woningen:
Dit overschot is doordat de gemiddelde waarde van de woningen en het volume het afgelopen jaar meer gestegen is, dan waarmee in de begroting rekening is gehouden.
OZB niet-woningen:
Door nagekomen verminderingen over de afgelopen jaren (€ 53.000) en lagere opbrengst (€ 98.000) over 2022, vooral voor de eigenarenbelasting, zijn de baten onderschreden.
Belasting overig:
De reservering voor dubieuze debiteuren bedraagt € 81.000. Deze is niet geraamd. Verder waren de lasten voor de procedures van de precariorechten kabels en leidingen € 12.000 hoger dan geraamd.
Door het in rekening brengen van de juridische kosten voor de procedures van de precariorechten kabels en leidingen bij andere betrokken gemeenten, zijn de baten hoger dan geraamd. Deze opbrengst was niet geraamd.
Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds:
Het verschil met de begrote UGF bedraagt ruim € 770.000 en wordt voornamelijk veroorzaakt door de forse toevoeging die nog gedaan is in de decembercirculaire gemeentefonds (met name de afrekening Corona-compensatie (inkomstenderving: € 372.000; continuïteit zorg € 29.000) en de aanvullende compensatie voor de kosten van opvang van Oekraïners (ruim € 69.000), de naverrekeningen over vorige dienstjaren (€ 93.000) en de bijstelling van diverse uitkeringsmaatstaven € 200.000).
Overige baten en lasten:
Op dit taakveld zijn geen noemenswaardige verschillen te vermelden.
Vennootschapsbelasting (VPB):
Op dit taakveld zijn geen noemenswaardige verschillen te vermelden.
Economische promotie:
De baten zijn hoger doordat bij de ramingen van de opbrengst forensenbelasting onvoldoende rekening is gehouden met de hoge stijging van de woningprijzen en de stijging van de tarieven in de afgelopen jaren.