Eén van de omvangrijke programma’s binnen de begroting is het programma Sociaal Domein. Binnen dit programma wordt een totaal aan lasten verantwoord van ruim € 36,1 miljoen. Onder dit deel van de programmabegroting worden o.a. verantwoord: Jeugdzorg, WMO, Participatiewet, minimabeleid, maatschappelijke zorg, exploitatie dorps- en gemeenschapshuizen, preventieve gezondheidszorg (GGD), enz. De overschotten/tekorten op de onderdelen Jeugdzorg, WMO en Participatiewet worden verrekend met de reserve sociaal domein.
Samenkracht en burgerparticipatie
Bijzonder dit jaar is dat er op dit programma ook de uitgaven en inkomsten verantwoord zijn inzake opvang ontheemden Oekraïne en crisisnoodopvang. Deze zijn verantwoord binnen het taakveld Samenkracht en burgerparticipatie. Dit conform verantwoordingsvoorschriften.
Geconcludeerd kan worden dat de burgerparticipatie ten aanzien van deze maatschappelijke uitdagingen enorm is geweest. De inzet van onze inwoners was ongekend. Vele vrijwilligers bundelden de krachten om opvang te kunnen regelen. Er is zoveel als mogelijk gebruik gemaakt van de bestaande infrastructuren. De inzet van Hulst voor Elkaar, Zorgsaam, Woonstichting Hulst en Woongoed Zeeuws-Vlaanderen was groot. Dit, tezamen met een grote maatschappelijke betrokkenheid - zo zijn er veel donaties in natura ontvangen - heeft er toe geleid dat we als gemeente in staat waren om snel en adequaat noodopvang te kunnen bieden.
De inzet van eigen uren zijn opgenomen door heel de begroting en niet specifiek opgenomen op dit taakveld. Uiteindelijk bleek de bekostiging vanuit het Rijk ruimhartig. Deze inkomsten zijn nu bij jaarrekening opgenomen, circa 2,7 mln bovenop de geraamde opbrengsten in de begroting.
Al deze zaken hebben er toe geleid dat op dit taakveld een behoorlijk overschot is gerealiseerd.
Jeugdzorg
Jeugdzorg bestaat uit de taakvelden geëscaleerde zorg 18-, Maatwerkdienstverlening 18- en toegang en eerstelijnsvoorzieningen. Op deze taakvelden is een overschrijding van de lasten te constateren circa € 113.000, oftewel een circa 1%. We zien ten opzichte van begroting een verschuiving van Maatwerkdienstverlening naar Geëscaleerde zorg. Deze verschuiving komt met name omdat de begrotingscijfers niet waren aangepast. Wanneer we de realisatie 2022 afzetten tegenover realisatie 2021 zien we dat het aandeel Maatwerkdienstverlening juist toegenomen is ten opzicht van Geëscaleerde zorg. Verder is de overschrijding van het budget deels toe te wijzen aan de inkoop diensten derden. Het collectief vervoer bleek duurder dan geraamd. Ook heeft Hulst voor Elkaar een aanvullende compensatie gekregen in verband met CAO stijgingen.
Overigens zal in 2023 bij het Inkoopbureau Jeugdhulp Zeeland nog een afrekening plaatsvinden over de daadwerkelijke lasten 2022. Momenteel is nog onduidelijk of dit zal leiden tot een te betalen of te ontvangen bedrag.
WMO
Dit onderdeel bestaat uit de taakvelden geëscaleerde zorg 18+, maatwerkdienstverlening 18+ en maatwerkvoorzieningen. Het totaalsaldo van lasten en baten op deze taakvelden was geraamd op € 6.640.000, gerealiseerd is een saldo van € 5.897.000. Dit betreft een voordelig verschil van € 743.000.
WMO dagbesteding/begeleiding:
De gerealiseerde lasten zijn circa € 390.000 lager dan geraamd. Ten aanzien van de zorg in natura is een onderuitputting van circa € 250.000 gerealiseerd. Stelposten voor nieuwe aanbieders en de post onvoorzien bleek niet nodig. Ten aanzien van de PGB's is een voordeel gerealiseerd van circa € 40.000. De kosten in het "voorveld" en diverse overheadkosten bleken ook lager dan geraamd, circa € 100.000.
WMO Huishoudelijke hulp:
De totale lasten waren circa € 275.000 lager dan geraamd. Stelposten ten aanzien van nieuwe aanbieders en onvoorzien bleken niet nodig. Daarnaast waren ook de eigen bijdragen (CAK) hoger dan geraamd, circa € 50.000.
Participatiewet/BUIG:
Dit onderdeel bestaat uit de taakvelden Inkomensregelingen, WSW en beschut werk en Arbeidsparticipatie. Per saldo is er op deze onderdelen een tekort ontstaan van circa € 97.000.
De uitvoering van de WSW vindt plaats bij Dethon. Bij begroting was door deze gemeenschappelijke regeling een tekort geraamd. Dit tekort bleek uiteindelijk lager te zijn dan begroot en leidde tot een lagere afrekening. De uitkeringen algemene bijstand bleken ook lager dan geraamd.
Tegenover deze voordelen staat dat we vanuit het Rijk ook minder dan geraamde inkomsten hebben ontvangen ter uitvoering van de Participatiewet. Daarnaast is de voorziening dubieuze debiteuren naar boven bijgesteld. Dit heeft er per saldo toe geleid dat er op deze taakvelden een tekort is ontstaan.
Volksgezondheid:
Geen noemenswaardige verschillen.